Kommunalsjefen beklager

Sist oppdatert: 15. desember 2022

Fredag ettermiddag fikk alle foresatte på 8.trinn tilsendt en melding fra Bamble ungdomsskole. I dag har kommunalsjef Bjørg Rein beklaget at meldingen i det hele tatt ble sendt ut.

Beklager sterkt

I meldingen som ble sendt ut på fredag kom det fram at alle elever på 8.trinn ville få undervisning via Teams på mandag på grunn av dårlig og utagerende oppførsel.

Foto (øverst): Kommunalsjef Bjørg Rein beklager sterkt at meldingen til foresatte ble sendt ut. (Foto: Magdalena Mianowicz)

-Jeg beklager meldingen som dere fikk fra skolen på fredag ettermiddag. Denne meldingen inneholdt en generalisering av elevene på 8. trinn og gir inntrykk av at dårlig oppførsel gjelder samtlige elever på trinnet. Dette er selvsagt ikke riktig, presiserer kommunalsjef for Oppvekst, Bjørg Rein.

Skulle blitt håndtert annerledes

-Å gi elevene hjemmeundervisning ble av flere opplevd som en kollektiv straff. Hensikten var å gi rom for de ansatte til å jobbe med tiltak for å bedre situasjonen. Jeg ser at dette skulle vært håndtert på en annen måte, og beklager det. Vi skal bli bedre i kommunikasjonen og samarbeidet med dere, lover hun.

Kommunalsjefen legger likevel ikke skjul på at det er utfordringer med skolemiljøet på trinnet. Hun sier også at kommunikasjonen med foresatte skulle ha vært bedre.

-Jeg har forstått at dere som foreldre/foresatte har fått mangelfull informasjon og ikke blitt involvert i utfordringene på trinnet. Dere som foreldre kan selvsagt ikke ta ansvar for hendelser som dere ikke kjenner til, sier kommunalsjefen.

Skal ta initiativ snarest

Hun lover at skoleledelsen snarest vil ta initiativ til en bedre dialog med foresatte.

Videre skriver kommunalsjefen at ungdomsskolen har et felles mål om å få til et godt skolemiljø for alle elever.

Bra at skolen tar tak

Ordfører Hallgeir Kjeldal synes at det er veldig bra at skoleledelsen tar tak i en problemstilling som ser ut til å ha utviklet seg på skolen.

- Når det er sagt så synes jeg at det er leit at kommunikasjonen med hjemmene har vært mangelfull og at de får en slik melding på en fredag ettermiddag. Meldingen kan gi inntrykk av at hele trinnet oppfører seg dårlig, men det er jo ikke tilfellet, sier ordfører Hallgeir Kjeldal.