Slutt på smitteoppdateringer

Sist oppdatert: 15. desember 2022

Det siste halvåret har Bamble kommune publisert ukentlig smittestatus her på hjemmesiden. Nå anses det ikke lenger hensiktsmessig å fortsette med det.

- Skoleelever og yngre barn behøver ikke å teste seg, og voksne som er vaksinert med boosterdose eller nylig har gjennomgått covid-19 anbefales ikke lenger å ta PCR. Våre tall gir derfor ikke et reelt bilde av smittesituasjonen, forklarer kommuneoverlege Anders Mølmen.

Forrige uke ble det rapportert om 422 koronatilfeller påvist med PCR i Bamble. Hittil i inneværende uke er tallet 152. I følge Mølmen ser smitten ut til å være på vei ned lokalt.

- Smitten flater ut, men vi har nok ikke full oversikt akkurat nå. Det skyldes at færre er pålagt å teste seg, og at ikke alle registrerer positive selvtester, sier han.

Videre understreker kommuneoverlegen at det er svært få som blir veldig syke av viruset som sirkulerer nå.

- Kombinasjonen av høy vaksineoppslutning og en mildere virusvariant gir liten risiko for alvorlig sykdomsforløp, sier han.

- Det er likevel viktig at folk følger de nasjonale anbefalingene som gjelder, og tar regjeringens oppfordring om å bruke sunn fornuft på alvor. Pandemien er ikke over, avslutter Mølmen.

Bamble kommune følger smittesituasjonen tett, og vil fortsatt rapportere om større utbrudd og eventuelle samfunnsmessige konsekvenser som følge av koronaviruset.

Registrer positiv selvtest

Vi ønsker fremdeles at alle med positiv selvtest registrerer svaret i ReMin

Barn og unge under 16 år og personer i risikogrupper bør i tillegg bestille tid til bekreftende PCR på teststasjonen. Det samme gjelder uvaksinerte og delvaksinerte personer uten oppfriskingsdose som har behov for koronasertifikat.

Personer som har fått tredje vaksinedose, eller har mottatt to doser koronavaksine og deretter gjennomgått covid-19 i løpet av de siste 3 månedene, trenger ikke bekrefte positiv selvtest med PCR. Les mer her - HelseNorge