Trygg og sikker sykling

Sist oppdatert: 15. desember 2022

Bamble er en trafikksikker kommune. Denne måneden vil vi rette fokus på barn og sykkelferdigheter, og gi deg noen korte, men viktige tips!

Kjenn trafikkreglene

Som syklist er det viktig å vite at du generelt er definert som «kjørende». Det betyr at du for det meste skal oppføre deg som en bil, inkludert å følge skilter og å holde fartsgrensen. Her kan du se generelle lover og regler som gjelder for deg som sykler.

Beskytt hodet

De aller fleste alvorlige skader som rammer syklister er støt mot hodet. Dermed blir bruk av en god sykkelhjelm det viktigste du kan gjøre for å ta godt vare på deg selv i trafikken.

Her kan du lese om hvorfor en god hjelm skal være på plass når du sykler. Les også viktige råd om hvordan hjelmen skal sitte, og hvordan du finner den rette sykkelhjelmen.

Vær en klok syklist

Du kommer langt på to hjul om du har et klokt og bevisst forhold til det å sykle. Her kan du lese et utvalg kloke tips for deg som er glad i sykkelen, og her kan du lese alt om hvordan du bør gå frem for å ha gode sykkelopplevelser om vinteren.

Her finner du også øvrige tips og råd for trygg og sikker sykling.