Vekket Trollet til live igjen!

Sist oppdatert: 22. desember 2022

-Dette var en skikkelig fin julegave til innbyggerne våre, strålte ordfører Kjeldal da han løftet automatsikringen som slo på lyset igjen.

Sammen med Statens Vegvesen og Nye Veier, har Bamble kommune i dag fått godkjent søknad om lyssetting av Høgenhei-fjellet, også kjent som Trollet i Høgenhei. Det var det som skulle til for å slå på lyset igjen, og representanter fra Statens vegvesen, Nye Veier og ordfører Hallgeir Kjeldal lagde trolsk stemning sammen i ettermiddag da lyset ble satt på igjen.

Trollet på Høgenhei dukket opp da Nye Veier satte opp en lyskaster som juledekorasjon i 2019, til så stor glede for innbyggere at lydinstallasjonen ble gjort permanent.

Trollet ble rikskjendis da mange innbyggere reagerte med forbauselse i starten av desember i år, over at lyset plutselig ble slukket.

-Det har jo blitt vårt landemerke, fortalte ordfører Hallgeir Kjeldal, før han satte i gang prosessen sammen med Bamble Kommune for å formalisere installasjonen. Både underskriftskampanjer, stort engasjement på sosiale medier og til og med riksmediene har kastet lys (!) på saken de siste ukene, og nå kunne ordfører Kjeldal stolt vise frem den formelle avgjørelsen fra Statens Vegvesen.

Ordfører Kjeldal fra Bamble Kommune takket Nye Veier og Statens Vegvesen for rask og effektiv saksgang. I dag var trollet i Høgenhei tilbake.

Tekst og bilder: Line Victoria Husby-Sørensen

På bildene med ordføreren: Kjersti Hovemoen Myhre fra Statens Vegvesen og Jony Moen fra Nye Veier

Flere bilder