Fiberutbyggingen er i rute

Sist oppdatert: 21. september 2021

Avtalen mellom Telenor og Bamble kommune om utbygging av digitalt bredbånd til privatboliger og bedrifter går etter planen. Hyttefolk kan også melde sin interesse.

Før sommeren åpnet Telenor for bestilling av bredbånd til boliger og bedrifter langs Bamblekysten, samt Asdal og Surtebogen. Anders Berge-Westgaard i Telenor bekrefter at de er i siste innspurt av salgsfasen.

-Mange har allerede tegnet abonnement. Nå bemanner vi opp feltsalget de neste dagene, og har et mål om å ha vært i kontakt med alle bedrifter og husstander innenfor gjeldende områder før utgangen av august, forteller han.

Fritidsboliger kan også få

Berge-Westgaard forteller at også hyttefolk som ikke har fått tilbud om fiber, kan melde sin interesse. Disse omfattes imidlertid ikke av tilskuddsordningen i avtalen mellom kommunen og Telenor.

-Dersom et hyttefelt eller velforening for fritidsboliger går sammen med ønske om digitalt bredbånd, gjør vi en vurdering på det. Hva vi kan tilby avhenger blant annet av eksisterende infrastruktur og hvor mange som er interessert, sier Berge-Westgaard.

-Fritidsboliger nær fastboende hvor det allerede foreligger en utbyggingsavtale, er også velkommen til å kontakte oss hvis de ønsker å koble seg på, fortsetter han.

Utbygging starter fortløpende

Prosjektering og detaljplanlegging foregår parallelt med salg og befaringer. Berge-Westgaard forteller at utbyggingen starter snart og at kundene kobles på fortløpende gjennom hele utbyggingsperioden.

- Vi vet ikke akkurat hvor utbyggingen starter først, men folk i Bamble vil merke stor aktivitet fra vår entreprenør utover høsten og gjennom vinteren, lover han.

Det er Bamble kommunes varaordfører Torstein Dahl godt fornøyd med.

-Dette er veldig positivt for innbyggerne i kommunen vår. Vi samarbeider godt med Telenor om utbyggingen, og jeg håper at mange velger å benytte seg av tilbudet de nå får, sier varaordføreren.

Ved spørsmål om utbyggingen eller tegning av abonnement, ring Telenors kundeservice: 915 09 000 eller ta direkte kontakt med feltsalg: 922 56 252

Sjekk om du kan tegne abonnement her: telenor.no/fiber

Det var 12. mars i år at Bamble kommune og Vestfold og Telemark fylkeskommune signerte kontrakten med Telenor. Målet er at nesten alle innbyggere i løpet av 2022 skal ha tilgang på digitalt bredbånd.

Dette er områdene hvor det bygges ut:

* Asdal og Surtebogen.
* Tangvall, Rogn, Ris, Lønnrik og Bamble kirke.
* Esa, Vinje, Bjerkeset, Åby, Svinland og Grostokk.
* Dal, Rakkestad, Melby, Trosby, Kjønnøya og Haukedal.
* Kjørstad, Finnmark, Sekkekilen, Våg og Valle.
* Breisand, Tveten, Ringsjø og Froste.

Området rundt Brevikstrand med ca. 100 husstander bygges ut kommersielt og er ikke en del av avtalen mellom Bamble kommune og Telenor.