Følg nasjonale anbefalinger!

Sist oppdatert: 01. desember 2021

Alle oppfordres til å følge nasjonale anbefalinger. Det er budskapet etter møtet mellom kommunene, regionale helseforetak, FHI og Statsforvalteren i dag.

Smittetallene i Vestfold og Telemark er økende. I tillegg til nasjonale forskrifter og anbefalinger har regjeringen oppfordret regioner med høyt smittetrykk til å vurdere behov for ytterligere tiltak. Statsforvalteren har fått et nytt oppdrag i å koordinere dette. Ytterligere regionale fellestiltak er foreløpig ikke aktuelt.

Det oppfordres likevel sterkt til å følge de nasjonale anbefalingene.

Dette gjelder nå:

Nye regler om smitte og isolasjon:

· Hvis du bor sammen med en som er smittet, må du holde deg hjemme i karantene til du har svar på en negativ test. Dette gjelder for voksne, enten de er vaksinert eller uvaksinert. For å slippe karantene må vaksinerte teste seg på nytt senest etter sju dager. uvaksinerte må teste seg daglig i syv dager med hurtigtest eller annenhver dag med PCR-test. For barn er dette ikke en plikt, men en anbefaling.

· Hvis du blir smittet av covid-19, må du være isolert i fem dager. Dette gjelder uavhengig av om du er vaksinert eller ikke. Frem til i dag har kravet vært 2 dager for vaksinerte uten symptomer. I tillegg må du ha vært feberfri i 24 timer før du går ut av isolasjon.

Nye nasjonale anbefalinger:

· Det innføres en nasjonal anbefaling om å bruke munnbind i kontakt med helse- og omsorgstjenesten.

· Regjeringen innfører en nasjonal anbefaling om å bruke munnbind på kollektivtransport, i taxi, i butikker og på kjøpesentre der det ikke er mulig å holde avstand.

· I tillegg viderefører vi anbefalingen om jevnlig teste skoleelever i områder med økende smittespredning og høy belastning i helse- og omsorgstjenesten

· Regjeringen ber om at kommuner med økende smitte og høy belastning i helsetjenesten vurderer økt brukt av hjemmekontor.

Regjeringen oppfordrer også folk til å ta imot de vaksinedosene de får tilbud om. Bamble kommune tilbyr nå oppfriskningsdose til alle over 65 år.

Det er fortsatt mulig å bestille time til 1. og 2. dose med koronavaksine. Ta kontakt med vaksinasjonstelefonen for å avtale time, telefonnummer 35 96 50 50.

Se hele pressemeldingen fra regjeringen 30.11.21

Se pressemelding om tiltak for å forsinke spredning av omikronvarianten 29.11.21