Koronasmittet? Dette bør du gjøre

Sist oppdatert: 15. desember 2022

NB! Innholdet er utløpt

Se vår samleside for oppdatert koronainformasjon

------------------------------------------------------------------------------------

12. februar fjernet regjeringen alle forskriftsfestede koronatiltak

Den smittede er selv ansvarlig for å sette seg inn i gjeldende nasjonale anbefalinger. Kommunene vil prioritere smittesporing hos sårbare grupper.

Egenregistrering av selvtester

Bamble kommune ønsker at innbyggere som tester positivt på selvtest registrerer dette i nettløsningen ReMin. Se hvordan du gjør det her

De som ikke har mulighet til å registrere digitalt, kan ringe koronatelefonen: 97058599.

Dette bør du gjøre:

Når du får positivt svar på koronatesten, uavhengig av om det er selvtest, PCR-test eller antigen hurtigtest gjennomført av helsepersonell, anbefales det at du:

1. Holder deg hjemme hvis du har nyoppstått luftveisinfeksjon og føler deg syk.

2. Si fra til husstandsmedlemmer og tilsvarende nære, slik at disse kan være oppmerksomme på symptomer.

3. Hvis du har brukt selvtest:
* Registrer svaret i ReMin.
* Ring koronatelefonen for å bestille time til PCR-test hvis du/den smittede er i en av følgende grupper:
- Barn og ungdom mellom 0-16 år
- Uvaksinerte
- Personer i risikogrupper
- Personer som ikke har fått tre doser og trenger koronasertifikat

Personer som har fått tredje vaksinedose, eller har mottatt to doser koronavaksine og deretter gjennomgått covid-19 i løpet av de siste 3 månedene, trenger ikke bekrefte positiv selvtest med PCR.

Hvem bør teste seg?

Voksne som har symptomer på korona bør teste seg

Skoleelever og yngre barn med symptomer anbefales ikke lenger å teste seg.

Bamble kommune deler ut gratis selvtester til sine voksne innbyggere som har symptomer. Se hvor du kan hente her

Koronatelefonen i Bamble er åpen alle hverdager: 97 05 85 99