Smittestatus uke 3

Sist oppdatert: 15. desember 2022

Smitten stiger fremdeles kraftig i Bamble. I går, torsdag, ble det meldt om 124 nye tilfeller av covid-19 i kommunen vår.

Forrige uke var det totale antallet smittede 286, mens det hittil i uke 3 er registrert 205 nye tilfeller. Det er en sterk overvekt av skoleelever og barnehagebarn samt deres familier som er smittet.

Kommuneoverlege Anders Mølmen tror fortsatt ikke toppen er nådd. Han er likevel ikke spesielt bekymret for at mange skal bli alvorlig syke.

- Den største utfordringen med å håndtere smittetrykket akkurat nå, er at mange ikke kan gå på jobb fordi de har symptomer, er i karantene eller hjemme med barn som er smittet. Høyt fravær blant ansatte får naturlig nok konsekvenser for enkelte kommunale tjenester, sier han.

SMS til befolkningen

Denne uken sendte Bamble kommune ut en SMS til alle innbyggere over 16 år, med link til informasjon om hva du skal gjøre hvis du blir smittet eller er nærkontakt.

En av de viktigste endringene i regjeringens nye TISK-strategi, er at alle som får påvist korona nå skal informere sine egne nærkontakter.

Les hele saken her