Møt Ali Mohammad

Ali uttrykker at han ønsker å bidra til å gjøre Norge til et bedre sted.

Ali Mohammad sammen med Marianne Lande HallingskogSammen med Marianne Lande Hallingskog fra NAV Bamble (på bildet sammen med Ali), møtte vi denne fantastiske ressursen som for få år siden kom som båtflyktning til Malta fra Libya. Fra krig og elendighet i Somalia og frykt for eget liv, flyktet Ali i båt over Middelhavet. For de av dere som vet hvor Somalia ligger, er dette like langt, eller kanskje lengre, enn Bamble kommune til Roma.

Lærte seg flytende norsk på få år
Fra 2006 til 2011 bodde Ali (33) på Malta sammen med veldig mange andre flyktninger fra kontinentet. Han forlot mor og far og tre søsken med frykt for sitt eget liv. Somalia kan han ikke reise tilbake til. Skal han noen gang se familien igjen, måtte det ha vært at han reiste til Etiopia for deretter å få fraktet familien over grensen fra Somalia. Det er en tanke de fleste oss slipper å ha. Men dette skjedde Ali.

Her sitter vi og hører på Ali snakke om den ene historien etter den andre, på flytende norsk. Sliter litt med noen enkelte ord inni mellom, men for kun å ha bodd i Norge siden 1. januar 2012, snakker han fantastisk norsk. Han tilegnet seg til og med Maltesisk når han bodde der. Nå bor han altså i Krogshavn, 10 år etter at han flyktet og forteller historien sin til oss, som egentlig bare sitter og måper over det han sier. Han forteller oss at drømmen hans er å jobbe med flyktninger og integreringsarbeid og det er nettopp det han gjør. Han lever ut drømmen sin.

Ali sier han ikke hadde problemer med å lære norsk, men det som var vanskelig var å øve på språket. Introduksjonsprogrammet Ali deltok på, var ikke i norsk regi, eller det vil si, dette var ikke på en skole med andre norske elever. Dette savnet Ali, da han ønsket å øve mer på språket enn kun i løpet av timene på skolebenken.

Språkpraksis på Langesund barneskole
Etterhvert som Ali ble litt mer kjent rundt omkring, sendte VIVA ham ned på språkpraksis på Langesund barneskole. Målet hans var å lære seg norsk, så han jobbet som tolk for andre somaliere samtidig som han oversatte dokumenter, ble foreldrekontakt og bidro mye med dette. Han fikk også veldig god kjemi med Ellen Versto Gjerstad som også var en god referanse til en  jobb på Croftholmen, hvor han også er i dag. Ellen så hvilken stor ressurs Ali var på Langesund barneskole, derfor fikk han mer ansvar og kunne utvikle sine egenskaper. Ali sier selv at veien til suksess er å bygge nettverk, har du ikke nettverk, kan du gå glipp av veldig mye. Målet hans var å lære skolesystemet. Ali smiler og sier at han var overrasket over hvor mye pyntelys skolen brukte for å gjøre det koselig, dette var ikke vanlig kost fra en mann fra Afrika.

På Croftholmen er han assistent og tolk, har ansvaret for 3 somaliere. Han er glad i å fortelle om forskjellene mellom skolesystemene i Somalia og Norge, ikke minst om kulturforskjellene. Men, Alis mål er å lære ting hver eneste dag. Han sier at hvis han ser en ting som er bra i Norge, prøver han etter beste evne å kopiere det. Han nevner også at det er veldig sosialt å ha en jobb, da får man oppleve flere ting. Pga. jobben hans på Croftholmen, fikk han være med til Vemork og høre historien om tungtvannet. I tillegg til jobben hans på Croftholmen, er han også på Reidunsvei og jobber med voksne funksjonshemmede. Disse jobbene mener han han har fått kun pga. nettverksbygging. Man må treffe nye mennesker, snakke med dem og bli kjent med dem. Det nytter ikke å stenge seg inne hele dagen, da skjer i hvert fall ingenting. Man kan ikke sitte og vente til Norge integrerer deg, man må gjøre denne jobben selv.

Drømmer om å jobbe med integrering
Utover samtalen med Ali, snakket vi også om de mindre viktige tingene i livet, men som blir viktige for Ali og andre flyktningers integrering i samfunnet. Ali er fotballdommer og dømmer ganske mange kamper. Han er veldig glad i fotball og ser gjerne en kamp hvor Real Madrid spiller. Drømmen til Ali er å bo i Langesund, jobbe med flyktninger som kommer til Norge og da spesielt med integreringen. Han sier han ønsker å bidra til å gjøre Norge til et bedre sted. Målet er å leve livet, enda bedre for hver dag. Han har en kone og sønn i Sverige som han snart skal søke om gjenforening sammen med, det er også en av drømmene han håper snart blir til virkelighet.

Hvis Ali skulle ha noe som helst å utsette på situasjonen sin eller andre flyktningers, måtte det være å få laget en arena, eller et tilbud, til alle som kommer til Norge. Strømmen av flyktninger som ankommer landet vårt baserer seg på mange ulike typer mennesker. Her må kommunen være flinkere til å sette sammen aktiviteter som passer alle sammen. Slike ting er viktige å tenke på. Utover dette er Ali stolt over seg selv, at han har klart å stå på egne ben, og tjent hver eneste krone han har gjennom jobb. Ali har i tillegg medlemskap i Langesund Idrettsforening og er veldig ofte der når han ikke jobber.

Etter å ha pratet med Ali en times tid, kjenner vi at vi er ganske stolte over å få lov til å bo/jobbe i en kommune hvor mennesker som Ali kan få lov til å blomstre. Vi må ikke glemme hvilke ressurser som bor i mennesker. Flyktninger har det ofte ganske vanskelig med å bli integrert i samfunnet og hvis vi som er født og oppvokst her i landet gjør en jobb med å inkludere dem, endrer litt på perspektivet vårt, kan de også få en mulighet til et godt liv.

Takk for praten Ali og lykke til videre.