Informasjon til alle ansatte og folkevalgte uten egen PC: Overgang til mail i skyen
Oppdatert med brukerveiledere
Bamble kommune har tidligere overført e-postkontoer for ansatte og folkevalgte med egen PC til skyen. De samme brukerne har fått nye Microsoft 365 lisenser.
Bamble kommune skal nå overføre e-postkontoer for ansatte og folkevalgte uten egen PC, men som bruker mobile enheter (iPad og mobiler), til skyen.
Overføringen starter mandag 8. mai, og vi regner med at det vil ta ca. 5 dager før alle er flyttet over i skyløsning.
I korte trekk vil flyttingen og oppgradering av lisenser bety følgende for deg:
- Du får en kommunal Microsoft 365 lisens. Det betyr tilgang til f.eks. Outlook, Teams og Office online på mobil/nettbrett, også på private enheter dersom du ønsker det.
- Du må laste ned Outlook appen for å kunne lese kommunal epost på telefoner og nettbrett.
- Du kan lese e-post ved bruk av Citrix via Outlook web mail. Det vil ligge en snarvei til denne på skrivebordet i Citrix.
- Du må laste ned Microsoft Authenticator på mobil for identifisering ved pålogging. Det er krav om 2-faktor autentisering for å få tilgang til Office produktene på mobil/nettbrett.
Veileder - Microsoft Authenticator
Hvordan vet du når e-postkontoen er flyttet til skyen?
Man kan ikke flytte alle kontoene samtidig og det er dessverre ikke mulig å si når din e-postkonto blir flyttet. Du må vente med å laste ned Microsoft Authenticator til flyttingen er gjort.
Når din e-postkonto er flyttet, vil du oppleve det på følgende måte:
Citrix
Det vil dukke opp et nytt ikon, med teksten «Outlook web-mail». Ved førstegangspålogging må du legge inn e-postadresse og passord, deretter vil alt fungere på vanlig måte.
Mobil/nettbrett:
- Dersom du tidligere har benyttet den medfølgende appen på telefonen/nettbrettet for å lese kommunal e-post. vil du oppleve at den ikke lenger vil fungere.
- Last ned Microsoft Authenticator
- Microsoft Outlook app må installeres
Slik får du Outlook på iPhone/iPad
Slik får du Outlook på Android
Vi gjør oppmerksom på din e-post i en periode på selve «flyttedagen» kan være utilgjengelig.
Dersom du har utfordringer med Office 365 (e-post, Teams osv), ta kontakt med ITG på ithjelp@skien.kommune.no eller ringe til 35 58 13 12
Elektronisk fjernkommunikasjon / Citrix og Epost / kalender på internett
Elektonisk fjernkommunikasjon / Citrix:
For nettbrett/iPad - https://apps.sk-asp.net
For stasjonær PC - http://apps.sk-asp.net
E-post/kalender:
Domene - Brukernavn : Login\05xxxxxxx
Passord : xxxxxx
Selvbetjent passordbytte
Brukerveiledning for endring av passord
Selvbetjent passordbytte med ID-Porten
"Min side"
Logg inn med ID-porten
Driftsmeldinger - ITG
Ved feil knyttet til våre systemer, sjekk itgdrift.no
Til Ansattportalen
(NB! Krever innlogging på kommunens nett)