Nok en liten solskinnshistorie...

I begynnelsen av september hørte vi om Habibo Mohammed, nå har vi enda en solskinnshistorie.

Ny solskinnshistorieVi hører så ofte om alle problemene som er knyttet til innvandring og integrering, men vi som jobber med dette til daglig ser oftere de positive sidene ved det. Vi har lyst til å fortelle om familien Mobalegh-Zadeh som kom til Norge i 2015.

En maidag dette året kom en mor med syv voksne barn som kvoteflyktninger fra Iran. Familien kommer opprinnelig fra Afghanistan, men barna har stort sett levd hele sitt liv i Iran. Som kvoteflyktninger kom de direkte til Bamble kommune, uten å måtte bo på asylmottak i Norge først.

Familien består av mor på 54 år med fem jenter og to gutter alle i alderen fra 22-36 år. Da familien kom brukte alle kvinnene hijab. De snakket bare litt engelsk og naturligvis ikke noe norsk. Det viste seg etter kort tid at dette var en ressurssterk familie. De kastet seg over språkopplæringen, og alle barna snakker i dag godt norsk. Selv om familien hadde muslimsk bakgrunn hadde familiemedlemmene ingen dogmatiske holdninger til religion. Det viktigste ønsket til alle var å bli så norsk som mulig. Fire av de fem jentene kastet hijaben, og deres vakre hår ble synlig for alle. De ble tatt godt imot av nærmiljøet som har møtt dem uten fordommer.

To av jentene er veldig musikalske og ønsket å synge i kor. De ble straks invitert med i det kristne koret «kor koselig» uten at deres religiøse bakgrunn hadde noen betydning. Koret øver en gang i uken, og de deltar på alle konsertene koret holder. Fire av jentene og en av guttene går på gitarkurs i regi av vår kulturkontakt på Flyktningetjenesten i Langesund i Bamble. De har allerede blitt såpass flinke at de har holdt konsert på IA- dagen på Skjærgården hotell i Langesund. Jentene sang så vakkert at alle tilhørerne satt henført tilbake.

I hverdagen kom familien raskt ut i aktivitet ute på norske arbeidsplasser. Gjennom ordningen med språkpraksisplasser fikk de arbeid i barnehage, skole, reklamebyrå og butikk. Tilbakemeldingene har utelukkende vært positive.

For oss som jobber med integrering av flyktninger i Bamble kommune er det en stor glede å oppleve en så positiv, utadvendt, lærevillig og sterk familie som går 100 % inn for integrering. En familie som kan være et stort forbilde for mange av våre nye landsmenn. Ellers er familien opptatt av en lang rekke aktiviteter. Guttene trener på treningsstudio, alle spiller volleyball og de deltar på organiserte turer med Telemark Turistforening. Det var en stor opplevelse for dem å være med på tur til Gaustatoppen i høst.

På nåværende tidspunkt er en av jentene allerede i gang med videregående skole, mens de fleste andre går på grunnskole. Det skal bli spennende å følge denne familien videre på veien.

Sist oppdatert: 05. mars 2018