Møt Geir

Geir Lia overtar jobben som næringsutvikler i Bamble kommune.

Næringsutvikler Geir LiaKontortelefonen min ringer, det er ordføreren som vil ha noen ord med meg. Han forteller meg at Bamble kommune har ansatt en person i en 20 % stilling for å erstatte Ingrid Grandum Berget som næringsutvikler. Derfor inviterte jeg Geir ned på mitt kontor på Halen og valgte å lage en artikkel om ham i kjent Møt stil.

Geir Lia tropper opp på kontoret mitt, vi snakker litt om løst og fast. Han får en liten omvisning i lokalene og hilser på de ansatte som jobber her. Geir Lia blir snart 46 år, er ansatt i Vekst i Grenland, bor i Kragerø og jobber også med etablererveiledning via Etablererkontoret Grenland, som nå er slått sammen med Vekst i Grenland. Kort sagt er Geir næringsutvikler i Kragerø kommune, hvor han også har takket ja til å være midlertidig næringsutvikler i Bamble kommune en dag i uken. Engasjementet er ment å vare ut 2017, til Bamble kommune finner ut av hvordan de løser denne kabalen i 2018.

Det er helt sikkert mange som er usikre på hva en næringsutvikler gjør for en kommune. Da fortalte Geir veldig enkelt at han skal bistå kommunen i næringsspørsmål. Han skal være bindeledd og kapasitet inn med bedrifter og virksomheter i kommunen og rundt næringsutvikling. Dette innebærer også formidling av kompetanse innenfor fagopplæring og entreprenørskap som han har jobbet mye med tidligere. Han skal fremstå proaktivt så langt det rekker med kun en dag i uken, samt være med å påvirke. Geir synes det er veldig mye bra som skjer i kulissene på næringssiden som ikke kommer frem i media, det ønsker han å gjøre noe med.

Geir er gift og har 3 barn i aldrene 13, 15 og 17 år. Han hadde sin første jobb i Langesund, på Jotun Cathodic Protection AS på Stoa, det glemmer han aldri (en særdeles god arbeidsplass). I bunn er han utdannet kjemiingeniør og har lang bakgrunn innenfor industrielt salg, både nasjonalt og internasjonalt, offshore og landbasert. Studietiden foregikk i Kristiansand og Stavanger men Geir er født og oppvokst i Kragerø.

Privat er Geir en utendørsmann, trives godt i båten sin på vannet, gjerne også dykking og fisking. Om vinteren er det mer jaktaktiviteter, samt ski på Gautefall og Rauland. Gjerne også en topptur i Nissedal. Nå i sommer tilbragte han to uker under Dana Cup og Norway Cup. Geir er en person som blir veldig glad når barna har det bra, hvis de har opplevd en fin dag, gjerne også sammen som en familie. En topptur sammen er nok en høydare for Geir, oppleve naturen og samværet.

Jobbmessig blir han veldig glad når han får til noe bra, gjerne sammen med gode kollegaer. Et tilskudd fra Innovasjon Norge, en ny arbeidsplass eller når noen han har jobbet litt med oppnår noe bra. Blir glad på andres vegne. På den andre siden misliker han når mennesker utnytter en posisjon for å oppnå noe. Individualister som fremmer seg selv når de kanskje ikke har fortjent det.

Når jeg spør om hans forventninger til jobben, sier han at han skal gjøre sitt ytterste for å bli kjent med næringslivet som rører seg i kommunen. Oppsøke spennende virksomheter, spydspissene i samfunnet. Det skjer mye spennende om dagen, blant annet nye E-18, Frier Vest, mye fokus på turismen, bruken av havet, kystsoneplan osv. Spesielt ser han frem til å jobbe med entreprenørskap rundt grunnskolenivå. Vi har mange unge spirer der ute som venter å bli oppdaget sier han til slutt og smiler.

Til slutt vil jeg på vegne av Bamble kommune ønske Geir velkommen til oss og lykke til med det midlertidige engasjementet.

Takk for praten.