Ekstraordinær båndtvang er innført i Bamble

Ekstraordinær båndtvang i Bamble er innført fra 14. februar og gjelder inntil den oppheves av kommunen. Det vil si senest 1. april når ordinær båndtvang inntrer.

De store snømengdene gjør framkommelighet og tilgangen til mat vanskelig for rådyrene, og de trekker ofte nærmere bebygde områder. Med begrunnelse i hensynet til viltet og rådyr spesielt, har Bamble kommune ved Vilt- og fiskenemnda vedtatt forskrift med umiddelbar virkning om ekstraordinær båndtvang for hunder i hele kommunen.

Forskriften gjelder alle hunder med følgende unntak: Hund i aktiv politi-, toll-, militær- og redningstjeneste eller under trening eller prøving for slik  tjeneste, og hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt.

Sist oppdatert: 21. desember 2018