Midler til miljøtiltak i landbruket

Kommunale midler til miljøtiltak i landbruket 2018-2019

MiljøtiltakBamble kommunestyre har i sak 32/18 bevilget kr. 700.000 til Miljøtiltak i landbruket. Landbruksnemnda gjør vedtak i saker som gjelder unntak fra regelverket. Landbruksnemnda har delegert til jordbrukssjef og skogbrukssjef å gjøre vedtak i enkeltsaker etter følgende regler:

Miljøtiltak i landbruket
Inntil kr. 700 000 for 2018 og 2019. Søkbart tilskudd til nyplanting / ungskogpleie, grøfting og nydyrking (ikke myr).

Miljøtiltaket fordeles slik:

• Nydyrking: kr 2000 pr daa.
  • Planting: 20 %
  • Ungskogpleie: 20 %
  • Grøfting: kr 1000 pr daa.
  • Grøfterens, åpne eksisterende grøfter osv: inntil kr 20 pr lm.
  • Grøfting utskifting av rørgater: inntil kr 50 pr lm
  • Sikring av erosjonsutsatte områder: inntil 40 % maks kr 200.000 av bevilgningen på kr.700.000.

GENERELLE KRAV:

1. Eier eller bruker av landbrukseiendom i Bamble kan søke om tilskudd etter dette regelverket – også fellestiltak. Det er krav om 10-årig leieavtale der tiltaket skjer på leid grunn.
  2. Kommunen tar forbehold om ledige midler.
  3. Det er søker sitt ansvar at tiltaket er i tråd med gjeldende lover og regler.
  4. Klagefrist for vedtak etter regelverket er tre uker.
  5. Klage i saker som er avgjort av administrasjonen avgjøres av Landbruksnemnda. Klage i saker avgjort av Landbruksnemnda avgjøres av kommunens klagenemnd.
  6. Søknadene behandles løpende, siste søknadsfrist er 15. november.

SAKSBEHANDLING:

1. Søknader skal være skriftlige. Kommunen setter krav til søknader og dokumentasjon. Det skal benyttes et eget søknadsskjema for de kommunale midlene.
  2. Saksbehandlingen skal i hovedsak følge reglene for de tilsvarende statlige tilskuddene.
  3. Saksbehandler gjør vedtak i kurante saker etter regelverket.
  4. Saksbehandler skriver vedtak og fastsetter arbeidsfrist og vilkår som gjelder for tilskuddet.
  5. Kommunen kan kreve dokumentasjon av kostnader, og kan kreve befaring ved sluttgodkjenning.
  6. Det kan søkes om utsatt arbeidsfrist, men ikke mere enn totalt tre år fra innvilget tilskudd.
  7. Kommunen trekker tilbake bevilgninger som ikke er nytta innen fastsatt arbeidsfrist.
  8. Søker kan få delutbetalinger underveis i tråd med framdrift av tiltaket. Minst 10 % skal holdes tilbake til sluttgodkjenning.

Der det også gis statlige tilskudd til samme tiltak, samordnes søknadene.
Tilskudd til grøfting kan gis til mindre tiltak, som ikke gir grunnlag for ordinært tilskudd.

SØKNADSSKJEMA