Bamble bibliotek og litteraturhus blir meråpent

Mandag denne uken inviterte biblioteket til lansering av meråpent bibliotek

Biblioteksjef Margunn HauglandDen offisielle åpningen ble besøkt av mange gjester som var interessert i å høre mer om konseptet meråpent bibliotek. Konseptet er allerede tatt i bruk flere steder i landet med stor suksess. Det betyr at biblioteket ønsker å øke tilgjengeligheten til bibliotekgjestene i kommunen, derfor gjøres biblioteket nå tilgjengelig fra klokken 07.00 til klokken 23.00 hver eneste dag hele året.

Bibliotek- og litteraturhussjef Margunn Haugland fortalte de fremmøte i sin velkomsttale at de som inngår avtale om å få elektronisk bibliotekkort, må følge visse husregler. Først og fremst må man oppgradere lånekortet sitt til å bli et elektronisk adgangskort for meråpent bibliotek. Du må være fylt 15 år og vise legitimasjon med bilde når du kommer til biblioteket. Der underskriver du en avtale for å få tilgang via biblioteksystemet. Den nye ordningen sørger også for loggføring av alle som kommer inn på biblioteket med kortet. Overvåkningskameraer er satt opp både innvendig og utvendig for å opprettholde sikkerheten. I meråpent bibliotek er det tilgang til trådløst nett.

Ordfører Hallgeir Kjeldal sier dette er en merkedag for oss som bor i Bamble og brukerne av biblioteket fra andre steder. Nå kan vi komme inn og bruke biblioteket hver eneste dag, hele uka og hele året, avslutter han.