Liv og røre

Nasjonal pilot og felles satsning i bamble barnehagene

Tirsdag 24. september var hele 140 barnehageansatte samlet i Solstua kulturbarnehage for felles kompetanseheving om kostholdsprogrammet Fiskesprell. De ansatte er med på å utvikle en nasjonal pilot som vil bli rullet ut til andre kommuner og barnehager. Ansvarlig for kvelden var Telemark fylkeskommune ved Jorunn B. Westherin, Guro Høydal og Anne W. Nilsen. Målet for kvelden var å inspirere ansatte til å se viktigheten av å bruke matlaging som pedagogisk aktivitet ut fra nye nasjonale retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Før teoriøkten, fikk vi servert deilig fiskesuppe laget av en elevbedrift ved Croftholmen videregående skole. Det smakte fortreffelig, og flere forsynte seg flere ganger.   Det var ikke mange av de ansatte som var klar over at blant de under 34 år, har sjømatkonsumet falt med hele 46% siden 2012, og det er de minste som får i seg aller minst. Det gjennomsnittlige kostholdet i Norge består i dag av for mye sukker og mettet fett, for lite grønnsaker og grovt brød, og for lite sjømat. Her har vi i barnehagen sammen med foreldre en stor mulighet til å gjøre en endring for de fremtidige generasjonene.

De ansatte fikk påfyll av hvordan man kan legge til rette for sunne og gode måltider i barnehagen, samt et påfyll av gode mat – og måltidsaktiviteter. Tidlig involvering av barn i matlaging, vil fremme barns egne holdninger og vaner til sunt og variert kosthold seinere i livet. Et måltid handler ikke bare om ernæring og helse. Det handler også om fellesskap, pedagogikk, måltidsopplevelser, mattradisjoner og sosial læring. De ansatte fikk overrekt kursbevis for gjennomføring av praktisk og teoretisk opplæring. Alle styrerne ble tatt fram på scenen for høytidelig overrekkelse fra Jorunn B. Westhrin og Guro Høydal fra Telemark fylkeskommune.

Sist oppdatert: 02. januar 2020