Ny solskinnshistorie

Mohammad flyktet fra Syria i 2015, deltok nettopp i NM i frisørfaget.

Mohammad Ziad HamboMohammad Ziad Hambo er født og oppvokst i Syria. Som 14-åring sluttet han på skolen og begynte å jobbe i en frisørsalong. I 2015 flyktet han til Norge på grunn av krigen i landet.

Mohammad startet i introduksjonsprogrammet i Bamble kommune i desember 2016. Han hadde rask progresjon og startet i språkpraksis hos en frisør i Skien. Mohammad har lang erfaring fra frisøryrket i Syria og ønsket å skaffe seg et fagbrev. Av den grunn måtte han bytte språkpraksissted, da frisøren i Skien ikke var godkjent som lærlingeplass. Mohammad forsøkte å skaffe seg lærlingeplass hos andre frisører, men dette ble en utfordring. Programrådgiveren, sammen med Mohammad, tok kontakt med Tangoakademiet, for å undersøke om det var mulig å starte der. Det var fullt mulig og i august 2018 begynte Mohammad på Tangoakademiet og har nå kombinert jobb og lærlingetid hos frisøren Tom Wolf på Arkaden i Skien.

I mars deltok Mohammad i norgesmesterskapet og endte til slutt på en fjerdeplass i «Skin Fade». Dette var han veldig fornøyd med og syntes det var spennende å få lov å delta. Han har ikke gitt opp drømmen om gull…

Bamble kommune gratulerer og ønsker lykke til videre.