Åpning av Severinbukta barnepark

Tirsdag 7.juli var det klart for åpning av en ny barnepark i Langesund

Til minne om giverne av barneparken

Allerede i 1947, så Astri og Lorentz Severin Skougaard behov for en barnehave i Langesund – Et sted som var trygt for barn under skolepliktig alder. Samme år overrakte de en ferdigbygd og fullt utstyrt barnehave til daværende Langesund kommune. Fru Astri var tidligere medlem i landsstyre for Norges Husmorforbund (senere æresmedlem), og etter hennes ønske skulle Langesund husmorforening drifte haven og kommunen stå for vedlikehold.

Når Astri og Severin var i Langesund og de gikk sine daglige spaserturer, gikk turen alltid forbi barnehaven som var blitt hennes hjertebarn.  I dag er barnehaven borte. Men det lille røde huset er flyttet til kommunens 1000-års sted og friområde Krogshavn, og benyttes av barnehagene i kommunen når de oppholder seg i området.

Tirsdag 7. juli ble Severinbukta barnepark åpnet til minne om giverne av barneparken Astri og Lorentz Severin Skougaard, ved snorklipping av varaordfører Torstein Dahl.

Det var også skipsdåp av skuta «Astri av Langesund»

Parken er åpner for allmennheten og vi ønsker alle velkommen.

Sist oppdatert: 18. oktober 2020