Åtte nye tilfeller av covid-19 i Bamble

Bamble kommune mottok sent i går kveld informasjon fra Oslo universitetssykehus (OUS) om at åtte personer har testet positivt på covid-19 i Bamble.

To husstander

Syv av de som har fått påvist smitte er alle husstandsmedlemmer av de to personene som testet positivt på covid-19 sist helg.

Den siste av de smittede er folkeregistrert i kommunen, men bor ikke i Bamble. Kommunen hvor personen bor følger opp vedkommende.

Alle personene er satt i isolasjon og deres nærkontakter er satt i karantene.

Har god oversikt og kontroll

-Selv om vi i Bamble nå har fått 8 personer som har testet positivt på covid-19, har vi god oversikt og kontroll på situasjonen, sier ordfører Hallgeir Kjeldal.

-Sju av de smittede, som alle bor i Bamble, er husstandsmedlemmer til noen som allerede var smittet, legger han til.

8. trinn i karantene

En av de nye smittede er elev på 8. trinn på Langesund Ungdomsskole. Både elever og lærere på 8. trinn går derfor i karantene til og med mandag 23/11. Nærkontakter kontaktes fortløpende og vil bli testet i dag.

Med flere lærere i karantene vil det være mer hjemmeundervisning på 10. trinnet ved skolen.

Viktig påminnelse

-Dette er en viktig påminnelse for oss alle om at denne pandemien sprer seg i hele landet. Det er derfor svært viktig at hver og en av oss gjør det vi kan for å begrense smitte, sier ordføreren.

Sist oppdatert: 18. november 2020