Barnevernet i Bamble på 1. plass

Etter å ha vært blant de ti beste i flere år på kommunebarometeret, har barnevernet i Bamble gått helt til topps i årets rangering av kommuner.

Topper årets rangering

Kommunebarometeret er en årlig rangering foretatt av Kommunal Rapport. Litt forenklet kan vi si at de måler Norges beste kommune. Hensikten med kommunebarometeret er å gi et enkelt bilde av hvordan kommunen presterer sammenlignet med resten av kommune-Norge.

Det er i denne målingen at spesielt Barnevernet i Bamble kommune gjør det bra, da de i år kommer på første plass, i en rangering av alle landets kommuner.

Omsorgsplaner og forebyggende helsetiltak

Barnevernet har blitt rangert svært høyt blant annet fordi 99 prosent av undersøkelsene i kommunen har blitt gjennomført innenfor 3 måneder. I løpet av de fire siste årene sett under ett, behandles 97.5 prosent av sakene innenfor 3 måneder i kommunen.

Målt over de siste fire årene har 98.45 prosent av barna under omsorg i Bamble hatt en omsorgsplan. Kommunen bruker også mer penger på forebyggende helsetiltak for små barn, noe som i teorien kan redusere behovet for barnevernstiltak senere.

Betyr veldig mye

Topplasseringen ble markert med en gratulasjonskake fra kommunen. Barnevern-avdelingen ble overrasket i går av varaordfører Torstein Dahl, kommunalsjef for oppvekst Bjørg Rein, og leder for oppvekstutvalget Martine Øverland som på vegne av politisk ledelse og kommunedirektør gratulerte avdelingen. Både gratulasjoner og topplasseringen ble satt veldig pris på.

-Dette betyr veldig mye for oss, for akkurat i disse tider så er vi kanskje de mest utskjelte på landsbasis, også Europa ser til oss og tenker at vi ikke gjør en bra nok jobb. Enten så kommer vi for sent inn, eller så kommer vi for tidlig inn. Enten så bruker vi for mye penger, eller så bruker vi for lite penger, forklarer barnevernleder Lene Lekman.

Har satset på kvalitet

-Så akkurat nå er det tøft å være barnevern. Denne gjengen har stått på helt vanvittig, og så er vi kanskje litt utradisjonelle. Det ser vi jo på den statistikken som vi topper, at vi har en del tall som er litt annerledes enn andre. Vi har satset på kvalitet over veldig mange år, veldig mye på grunn av Bjørg Rein, legger barnevernlederen til.

På 25 plass totalt sett

Bamble kommune kommer også langt bedre ut i årets rangering totalt sett, enn tidligere år.
I år blir Bamble kommune som helhet rangert på 25 plass, av i alt 422 mulige plasser. I fjor kom kommunen på 82 plass totalt sett.

Vil du lese mer om kildene som er brukt? Klikk på den grønne knappen.
Der kan du også finne linker til Kostra-tabellene som er brukt som hovedgrunnlag i barometeret.

Bakgrunn for rangeringen

Bilder fra markeringen