Fergepassasjer har fått påvist covid-19

En fergepassasjer som er bosatt i et annet fylke, fikk i dag bekreftet koronasmitte.

Bamble kommune har i dag mottatt informasjon fra laboratoriet ved Oslo Universitetssykehus (OUS) om at én person har testet positivt på covid-19.

Testet ved ankomst

Personen var passasjer på MS Stavangerfjord tirsdag 15.09.20 fra Hirtshals til Langesund. Vedkommende ble testet ved ankomst til Langesund.

Personen skal ha fått veldig milde forkjølelsessymptomer samme dag som testen ble gjort.

Bor i et annet fylke

Det var to personer i reisefølget. Personene skal ha reist direkte fra fergekaia, og til hjemmeadressen i et annet fylke. De skal der ha overholdt sin reisekarantene. Personene har ingen nærkontakter i Norge.

Saken er overført til deres hjemkommune etter avtale med kommuneoverlegen på stedet.

Fjord Line varsler passasjerer

Folkehelseinstituttet har blitt kontaktet. Fjord Line har iverksatt varsling av passasjerer på den aktuelle overfarten. Disse vil motta informasjon via SMS og e-post.

Sist oppdatert: 18. oktober 2020