Flere hundre var på jobbmessen i går

Det var stort engasjement blant ungdommer og voksne som var på jakt etter jobb.

Det var mange som fant veien til jobbmessen som var arrangert av NAV Bamble i går. Femten lokale bedrifter var representert på Bamble videregående skole på Grasmyr i går, og søkte etter nye medarbeidere.

Stort engasjement

Det var også flest ungdommer som var tilstede på jobbmessen.

-Vi vil finne en sommerjobb, tjene litt penger og ha noe å gjøre, sier Aadne Rogn-Martinsen (16). Vi tar det vi får, legger han til.

Sammen med to andre skolekamerater var de alle på jakt etter en sommerjobb.

-Vi går på TIP, altså Teknikk og industriell produksjon. Så vi er interessert i en jobb innen vedlikehold, sier Brage Råmundsen (16).

-Vi vil ikke bare sitte inne, og så vil vi jo selvfølgelig tjene litt penger også, sier Christoffer Kjeldal (17).

SØKER SOMMERJOBB: (Fra venstre) Christoffer Kjeldal, Aadne Rogn-Martinsen
og Brage Råmundsen vil gjerne ha en sommerjobb.

Fortsatt ledige jobber

På spørsmål om hvilken stand de synes var mest interessant, får vi et klart svar.

-Kommunen er mest spennende for der er det litt variert hva som tilbys, sier Christoffer.

Bamble kommune har fortsatt flere ledige stillinger. Se de ledige stillingene i kommunen

Men det var ikke bare de unge som fant veien til jobbmessen. Også de mer voksne var på jakt etter jobb.

-Har sendt hundrevis av søknader
En av de som jobber hardt for nettopp å få en jobb, er Virginia Janulyte (54) fra Litauen.

Til tross for gode norskkunnskaper og en solid utdannelse fra hjemlandet, har hun store vanskeligheter med å få en jobb.

-Jeg har sendt hundrevis av søknader. Det er veldig sjeldent jeg får svar, forteller hun.

Virginia har de siste fire årene bodd i Porsgrunn, der hun bor med kjæresten sin. Hun er utdannet sivilingeniør fra Litauen. Hun har også arbeidet som regnskapsfører og har en Mastergrad i økonomi fra universitetet i Vilnus.

-Jeg har bestått norskprøven og jeg søker hvilken som helst jobb, forteller hun.

VIL HA EN JOBB: Virginia Janulyte fra Litauen vil gjerne ha en jobb.

Sist oppdatert: 18. oktober 2020