Første prøvesvar gir gode nyheter

Det første prøvesvaret på covid-19 som kan knyttes til det italienske reisefølget, er negativt. Det har Bamble kommune fått bekreftet i dag.

Ikke påvist korona

Personen som nå har testet negativt på covid-19, har vært en av nærkontaktene til de italienske trenerne som kom til Bamble på lørdag i forbindelse med en planlagt fotballskole. Vedkommende har vært i karantene siden mandag.

Dette var det første prøvesvaret. Vedkommende skal ta en ny test om noen dager for å få det endelige resultatet.

Venter på 15 svar

Totalt 16 personer er i karantene etter at det søndag kveld ble klart at én av de tre italienske trenerne hadde testet positivt på covid-19. 14 av disse bor i Bamble.

De første prøveresultatene fra de andre 15 som er i karantene tilknyttet det italienske reisefølget vil trolig være klare i løpet av morgendagen eller fredag.

Ingen med påvist korona

Bamble kommune har i tillegg testet 34 personer for covid-19 i løpet av mandagen, og alle prøvesvarene er negative. Disse personene er ikke direkte tilknyttet de tilreisende fra Italia.

Sist oppdatert: 18. oktober 2020