Grenlandsordførerne vil redde jula!

Planlegg en rolig julefeiring uten for mye sosial aktivitet, er den klare anbefalingen fra ordførerne.

Alle må bidra

Fredag morgen innkalte ordførerne i Skien, Porsgrunn og Bamble til en felles pressekonferanse via Teams for å informere om hvordan vi kan redde jula.

Det vil kreve en innsats fra hver og en av oss.

På tvers av kommunegrenser

- Pandemien bryr seg ikke om kommunegrenser, og vi ser at smitten brer seg i alle kommunene våre, sier Porsgrunn-ordfører Robin Kåss.

Smitte-situasjonen endrer seg raskt, men akkurat nå opplever kommunene igjen en økning av smitte. Derfor går de nå ut med sterke anbefalinger som de ber alle om å følge.

Risikosport å ikke følge anbefalingene

– Smittesituasjonen tilsier at noe annet vil være risikosport. Med den økende smittetrenden balanserer vi nå på om vi må sette inn strengere tiltak, fastslår Skien-ordfører Hedda Foss Five.

Kan bli restriksjoner

Får kommunene en høy smittekurve så vil ordførerne bli nødt til å innføre strengere tiltak.

-Vi ønsker ikke å sette i gang restriksjoner. Vi må brette opp ermene og stå sammen om dette, slik at vi kan berge jula, er oppfordringen fra Bamble-ordfører Hallgeir Kjeldal.

Her er ordførernes anbefalinger

1. La oss redde julen. Vi er i en kritisk fase der ting kan snu veldig raskt. Er vi flinke nå, så kan vi holde oss til den nasjonale reguleringen i forbindelse med julen. Sosiale sammenkomster i adventstiden bør derfor begrenses.

2. Økt risiko forbundet med innenlandsreise og juleaktiviteter. Mange vender hjem i julen. Studenter, vernepliktige, arbeidstakere eller andre familiemedlemmer som ønsker å feire julen med de en er glad i.

Alle tilreisende bør være uten symptomer, holde sosial avstand før man reiser hjem, og kanskje de første dagene etter at man har kommet hjem. Planlegg julen godt, med «karantenesoner» før og etter besøket (selv om du ikke er i dårlig form).

Unngå kollektivtransport så godt det lar seg gjøre. Hvis du må bruke kollektivtransport, pass på å følge smittevernreglene om avstand og bruk av munnbind.

3. Alle private fester bør avlyses
    Alle private fester, selskaper og sosiale sammenkomster bør avlyses eller utsettes så langt det lar seg gjøre.

4. Begrens handleturene og legg dem på andre tider.

5. Er du syk, hold deg hjemme. Hvis du er syk, er det to ting du bør gjøre. Holde deg hjemme og kontakte kommunen for en test.

6. Ring en som er ensom. Vi er alvorlig bekymret for dem som er alene nå. De som er på sykehus, på institusjon eller i sitt eget hjem. Ikke glem å holde kontakt. Ring, send pakker og julebrev. Nå er det viktigere enn noensinne at vi viser at vi bryr oss om naboer, og de som ikke akkurat er i kjernefamilien.

-Vi må huske på at mange nå blir sittende alene på en annen måte enn før. Vi oppfordrer til at man erstatter de fysiske festlighetene med omtanke og telefoner, og at man bruker litt ekstra tid på det. Det kan være veldig viktig for mange, avslutter Skien-ordføreren.

Sist oppdatert: 04. desember 2020