Samtlige prøvesvar er negative

Dette gjelder svar på prøver som har blitt tatt ved Bamble Helsehus, mottagere av hjemmetjenesten, og elever og lærere på 8. trinn ved Langesund ungdomsskole.

Det er en stor glede å kunne informere om at samtlige av prøvesvarene som Bamble kommune har mottatt i dag, er negative.

Ingen flere smittet i hjemmetjenesten

Mandag i forrige uke meldte Bamble kommune om at en ansatt i hjemmetjenesten øst (som omfatter Langesund, Stathelle og Rugtvedt) hadde fått påvist koronaviruset. I den forbindelse ble 12 mottagere av hjemmetjenesten og 5 ansatte satt i karantene.

Bamble kommune har i dag fått en endelig bekreftelse på at alle de 17 berørte har testet negativt på covid-19. De har alle hatt to runder med tester, og alle prøvesvarene har vært negative.

I tillegg til de 17 personene, har kommunen også testet nærkontakter til de berørte i karantene. Disse har også testet negativt på covid-19.

Ingen smittet ved Bamble helsehus

Sist lørdag ble 7 pasienter og 4 ansatte ved avdelingen på Bamble helsehus satt i karantene etter at en ansatt testet positivt på covid-19.

Alle ved helsehuset har nå testet negativt på koronaviruset.

-Det er gledelig å kunne registrere at vi unngikk smitteutbrudd hos brukere av hjemmetjenesten og på Bamble helsehus, sier ordfører Hallgeir Kjeldal.

-Dette betyr at gjennom et godt forebyggende arbeid og gode smittevernrutiner, er det mulig å holde smitten unna sårbare grupper, sier ordføreren.

Negative prøvesvar ved Langesund ungdomsskole

Onsdag denne uken ble 8.trinnet på Langesund ungdomsskole satt i karantene da det ble oppdaget ett smittetilfelle ved skolen.

I dag kom beskjeden om at samtlige av de 55 elevene og lærerne som var satt i karantene har testet negativt på koronaviruset. Én av elevene kunne av praktiske årsaker ikke gjennomføre testen på samme dag. Dette prøvesvaret vil derfor komme noe senere.

Elevene og lærerne det her er snakk om kan dermed komme tilbake på skolen på tirsdag.

Skulle noen av de berørte eller deres nærkontakter merke noen symptomer i resten av karanteneperioden, så er det viktig at disse tar kontakt med koronatelefonen for videre veiledning og eventuelt ny test.

Skryt til helsepersonellet

-Vi berømmer de ansatte i Helse og omsorg som holder seg til gode smittevernrutiner daglig, slik at vi har klart å unngå et utbrudd i hjemmetjenesten og ved helsehuset, sier kommuneoverlege Anders Mølmen.

Sist oppdatert: 22. november 2020