Slik beskytter du deg mot koronaviruset

Bamble kommune er forberedt på eventuell smitte. Les hva du selv kan gjøre for å unngå å bli smittet.

Folkehelseinstituttet opplyser på sine nettsider (27.02.20) om at det nå er bekrftet tre nye tilfeller av koronasmitte i Norge.

Ingen alvorlig syke

Ingen av disse er alvorlig syke. Prøvene er analysert ved Oslo universitetssykehus. To av personene har tilknytning til utbruddet i Italia og er bosatt i Oslo. Den tredje personen har tilknytning til utbruddet i Iran og er bosatt i Bærum. Alle tre er hjemmeisolert og følges opp av lokal helsetjeneste i sine respektive kommuner.

To dager tidligere ble det første tilfelle av koronasmitte bekreftet i Norge. Folkehelseinstituttet informerer om at personen er hjemmehørende i Nord-Norge, hun er frisk og har ikke symptomer på koronavirussykdom. Prøveresultatet gav et svakt positivt resultat.

- Folkehelseinstituttet vurderer det som svært lite sannsynlig at personen utgjør en smitterisiko for andre. For å være på den sikre siden er personen i hjemme-karantene og følges opp av lokal helsetjeneste i tråd med råd fra Folkehelseinstituttet, sier Line Vold.

Kommunen forberedt

Enhet for Helse og Omsorg er forberedt på eventuell smitte i Bamble kommune. Kommunen følger retningslinjer fra Folkehelseinstituttet og er kontinuerlig oppdatert om situasjonen.

Ikke alle blir alvorlig syke

Koronaviruset er et nytt virus som kan gi luftveisinfeksjon. Mange som blir smittet av koronaviruset og sykdommen Covid-19 vil ifølge Folkehelseinstituttet kun få en forkjølelse som vil gå over av seg selv. Andre kan få lungebetennelse. Eldre og personer med kroniske sykdommer er mer utsatt for å bli alvorlig syke.

Slik smitter viruset

Koronaviruset smitter som ved forkjølelse og influensa, ved kontakt- eller dråpesmitte.

• Gjennom luften ved at den syke nyser eller hoster slik at viruset pustes inn eller kommer i kontakt med slimhinnen i øyne, nese eller munn hos personer som står i nærheten.
  • Ved direkte kontakt når den syke har fått viruset på hendene og overfører det ved kontakt med andre.
  • Ved indirekte kontakt når viruset har blitt overført til inventar eller gjenstander gjennom nys/host eller ved at den syke eller andre har hatt viruset på hendene, og andre kommer i kontakt med gjenstanden.

Beskytt deg mot smitte

God hoste- og håndhygiene er det viktigste tipset fra Folkehelseinstituttet for å unngå smitte.

• Hvis det er mulig, hold minst én meters avstand til personer med luftveissymptomer.
  • Vask hendene ofte og grundig med såpe og lunkent vann, spesielt når du har vært ute blant folk.
  • Hånddesinfeksjon som Antibac er et godt alternativ dersom håndvask ikke er mulig. Dersom hendene er synlig skitne eller våte har hånddesinfeksjon redusert effekt, og hendene bør rengjøres med såpe og vann.
  • Alle som hoster bør hoste eller nyse inn i et papir og kaste det rett i en søppelpose etter bruk. Hvis du ikke har papir, er alternativet å hoste inn i albuekroken - aldri i hendene.

Folkehelseinstituttet anbefaler ikke munnbind for friske personer. Personer som bruker munnbind tar seg oftere til ansiktet, noe som kan øke smittefaren.

Hvis du mistenker smitte

Symptomene på koronaviruset er som ved andre luftveisinfeksjoner, som hoste, feber, sår hals, brystsmerter og pustevansker.

Personer som har vært i utsatte områder som for eksempel i Nord-Italia (spesifikt regionene Lombardia, Piemonte, Emilie-Romagna og Veneto) og som blir syke i løpet av de første 14 dagene etter hjemkomst, skal ta kontakt med fastlege eller legevakt. Hvis du ikke er syk, eller har blitt syk først etter 14 dager, trenger du ikke å testes.

Mistenker du smitte, skal du ikke dra til fastlegen, legevakten eller sykehuset. Rådet fra Folkehelseinstituttet er at du kontakter legen på telefon for råd og avtale om undersøkelse. Du bør da ringe:

• fastlegen din eller
  • legevakt på telefon 116117

Kontakt lege på telefon hvis du har slike symptomer og har vært i minst én av følgende situasjoner:

• Har vært i et område med vedvarende spredning av koronaviruset de siste 14 dagene.
  • Har hatt nærkontakt med en person som er bekreftet syk med det nye koronaviruset i løpet av de siste 14 dagene.
  • Områder med vedvarende spredning av koronaviruset

Sist oppdatert: 18. oktober 2020