16 smittetilfeller denne uken

Sist oppdatert: 18. desember 2021

Siden mandag 13. desember er det registrert 16 nye tilfeller av covid-19 i Bamble kommune. Tre personer er bekreftet smittet med omikron-varianten av viruset.

Fungerende kommuneoverlege Steinar Graff, sier at situasjonen i Bamble er oversiktlig. Samtlige omikrontilfeller har kjent smittevei, og det samme gjelder for de fleste andre smittetilfellene denne uken. På koronastatistikken ligger Bamble langt under både nabokommunene, fylket og landet for øvrig.

- Det er en misoppfatning at det er høyt smittetrykk som skaper utfordringer for driften av enkelte tjenester, som som for eksempel skole og barnehage. I all hovedsak er det andre luftveissykdommer og omfattende karanteneregler som holder mange ansatte borte fra jobb nå, presiserer Graff.

Vaksinering er viktig

Det viktigste tiltaket for å begrense smitte og unngå alvorlig sykdom, er å vaksinere seg. Bamble kommune la i dag ut flere datoer for timebestilling og drop-in på vaksinasjonssenteret i Langesund. Du kan også få vaksinen hos fastlegen din. Husk at det må være minst 20 uker siden forrige dose.

Sjekk hvilke grupper som kan få dose 3 nå, og hvilke dager vi vaksinerer