Åpning av HFU på BUS

Sist oppdatert: 21. september 2021

Helsestasjon for ungdom har flyttet inn på Bamble ungdomsskole. Her skal det være lav terskel og høyt under taket.

Tirsdag var den offisielle åpningen av helsestasjon for ungdom (HFU). Det ble markert med ballonger, musikk og sukkertøy, som fikk elevene til å flokke seg rundt standen i skolekantinen.

Tilgjengelighet og kompetanse er viktige stikkord for «nye» HFU. Med lokaler i andre etasje på ungdomsskolen og Bamble videregående som nærmeste nabo, er nærheten til målgruppa helt optimal. Samtidig er både åpningstidene og tjenestetilbudet utvidet.

Nå gleder de ansatte seg til å komme tett på ungdommene, og håper at mange vil benytte seg av drop-in-tilbudet hver tirsdag og torsdag.

Ingenting er tabu

- Vi vet at det er stort behov for tjenestene våre. Siden skolestart har det vært mange og banket på dørene hos oss, sier helsesykepleierne Cecilie Hedlund og Kari Gundersen.

Kollegaene er opptatt av at HFU skal være et trygt og fordomsfritt sted, med full åpenhet rundt både psykisk, fysisk og seksuell helse.

- I tillegg til samtale og veiledning rundt temaer som de unge er opptatt av, tilbyr vi ulike former for prevensjon. Hos oss kan man også teste seg for kjønnssykdommer. Alt er helt gratis, forteller Cecilie.

Bred kompetanse

Det er en ressurssterk skolehelsetjeneste som nå stilles til disposisjon for ungdommene i Bamble kommune. I tillegg til helsesykepleiere, vil både lege, jordmor, fysioterapeut og representanter fra psykisk helse- og avhengighetsteam være tilgjengelige minst én dag i uka.

- Det varierer litt hvem som er til stede de ulike dagene, men helsesykepleier er alltid på plass, sier Cecilie.

Tilbudet er gratis, og for alle mellom 13 og 23 år.

- Samtlige i denne aldersgruppa er hjertelig velkommen til oss. Det gjelder ikke bare de som går på skolene her. HFU skal være en plass for alle som har behov for tjenestene våre, og vi ønsker mangfold og ulikheter hjertelig velkommen, understreker helsesykepleieren.

HFU ligger i 2. etasje på Bamble ungdomsskole og er åpen for drop-in:
Tirsdag kl. 14.00-17.00 (lege, fysioterapeut, helsesykepleier)
Torsdag kl. 14.30-16.30 (jordmor, psykisk helse- og avhengighetsteam, helsesykepleier)
Telefon: 47 67 47 31

Bildet øverst: De ansatte ved skolehelsetjenesten er Halvor Gjestland (lege),  Benedicte Waage (fysioterapeut), Trude Tennefoss Fostervold (jordmor), Espen Haugland Mosdøl (sosionom med videreutdanning/psykisk helsearbeider), Ida Høgi Undall (vernepleier/psykisk helsearbeider), Anette Folserås Lunde (helsesykepleier), Kari Gundersen (helsesykepleier) og Cecilie Hedlund (helsesykepleier).

En del av gjengen som står til disposisjon for alle Bamble-ungdommer mellom 13 og 23 år

Helsesykepleierne var lette å få øye på i vrimmelen på ungdomsskolen

Mer kjærlighet til folket! Med påtrykket QR-kode til HFUs Instagramkonto: hfu_bamble