Tre visninger av CLUE: Maltesergåten i Langesund

Sist oppdatert: 21. september 2021

Endelig er CLUE klar for kinolerretet. Den eksklusive verdenspremieren skjer i Langesund, fredag 13. august, og arrangementet vil prege hele bybildet denne dagen.

Et begrenset antall billetter legges ut via Tikkio.com i dag, 11.august klokken 13.00. Oppdatert kl. 17.00: Billettene er gitt bort! Takk til alle som har meldt seg på. Følg med på Facebooksiden til Bamble kommune i morgen, torsdag, for muligheten til å vinne billetter til den eksklusive verdenspremieren og påfølgende premierefest på Langesund Bad.

Billettene er gratis, og det er førstemann til mølla. Hver visning har kun 110 plasser. Maks 4 billetter per familie. Aldersgrense 9 år.

Det kjøres totalt tre visninger i Sentrumsgården kulturhus førstkommende fredag, to uker før filmen har ordinær Norgespremiere. Konstituert kultursjef Margunn Haugland i Bamble kommune er glad for at flere vil få mulighet til å sikre seg en billett, selv om verdenspremieren er kun for inviterte gjester.

Stjerner til Langesund

CLUE: Maltesergåten ble spilt inn i Langesund høsten 2020. I tillegg til flere kjente skuespillere, medvirker en rekke lokale statister i filmen. Handlingen foregår blant annet ved Langøytangen fyr, Tangen fort og på Langesund Bad.

Filmen er basert på Jørn Lier Horst sin populære krimbokserie for barn og unge, CLUE. Forfatteren stiller selv på urpremieren i Sentrumsgården, sammen med flere av skuespillerne og representanter fra produksjonsselskapet, Maipo Film.

Premierefesten avholdes selvsagt på Langesund Bad, eller Perlen Pensjonat, som stedet heter i filmen.

Feststemning

Bamble kommune har i samarbeid med de lokale sponsorene, Skagerrak sparebank og Langesund Bad, planlagt et helhetlig arrangement med aktiviteter som vil prege byen denne dagen. Se hele programmet her.

Jørn Lier Horst signerer bøker både på Brotorvet og hos Boksafari i Langesund før filmfremvisningen. Gatemusikanter vil skape feststemning i bybildet, og Sentrumsgården rigges med flagg, fotovegg og rød løper.

-Kjempeartig!

Kultursjefen i Bamble synes det er stor stas å få verdenspremieren i lille Langesund.

- Filmen gjør at Langesund vil blir vist på alle landets kinoer i høst, men det er spesielt og kjempeartig å få se den her hvor den er spilt inn. Jeg gleder meg til å se kjente omgivelser på lerretet, og ikke minst alle de lokale statistene i filmen, sier Haugland.

Hun er spesielt fornøyd med å få gi bort en god andel innbyggerbilletter.

- Dessverre setter smittevernreglene begrensinger på hvor mange vi kan fylle kinosalen med. Vi har jobbet med ulike løsninger sammen med de lokale sponsorene for å kunne vise filmen for flest mulig innenfor de rammene vi har fått. Sammen med Skagerrak sparebank har vi klart å få til totalt tre visninger, slik at flere bamblinger får mulighet for å se filmen førstkommende fredag.

På kino 27.august

CLUE: Maltesergåten åpner familieprogrammet Cinemagi under Den norske filmfestivalen i Haugesund 21. august. Festpremiere finner sted på Colosseum kino 24. august – der vil flere bamblinger delta. Fra 27. august er filmen å se på kinolerreter over hele landet.

Sjekk ut opplevelser i CLUE-filmens miljø i Bamble og Langesund!