Lokal koronaforskrift: Ordføreren er bekymret

Sist oppdatert: 21. september 2021

Kommunestyret i Bamble fikk i går en grundig gjennomgang av smittesituasjonen i regionen, og vedtok samme kveld en lokal koronaforskrift.

Forskriften innebærer munnbindpåbud i offentlige rom og innskjerping i reglene for sosial omgang. Ordfører i Bamble kommune, Hallgeir Kjeldal, er bekymret for smitten som nå sprer seg i et helt annet tempo enn vi har sett i vår region tidligere.

- Jeg er urolig for det som skjer nå. Både den ekstreme smittesituasjonen i nabokommunene våre og forgreiningene det får til oss her i Bamble. Vi ser at mye av smitten sprer seg i sosiale sammenhenger, både i og utenfor kommunegrensene. Derfor har vi satt inn konkrete tiltak for å begrense sosial omgang, sier Kjeldal.

Vil unngå nedstenging

Ordføreren frykter at vi står foran en ny nedstengning dersom Bamble og de andre Grenlandskommunene ikke klarer å få ned smittetrykket.

-Kommunene har tett dialog med FHI og Statsforvalteren, og jeg vet at de følger nøye med på smittesituasjonen her i Grenland. Skulle det bli nødvendig, er Bamble kommune klare til å iverksette ytterligere innstramminger på kort varsel. Det håper jeg likevel at vi slipper, sier han.

-For å unngå enda flere innskjerpinger og begrensninger for befolkningen, ber jeg innstendig om at alle bidrar med å bekjempe videre smitte. Hold dere bare sammen med de aller nærmeste, og vær mest mulig hjemme. Hvis alle setter seg inn i gjeldende regler og er nøye med å følge smittevernstiltakene, har jeg fortsatt tro på at vi kan klare dette sammen, lyder oppfordringen fra ordføreren.

Oppdatert! Fra og med 10.05.21 til og med 25.05.21 innføres tiltaksnivå 5B i Bamble, Porsgrunn og Skien. I tillegg gjelder ny lokal forskrift vedtatt 08.05.21.