Turtips til hjemmepåske

Sist oppdatert: 21. desember 2021

Også denne påsken må vi treffes ute og holde avstand til hverandre. Heldigvis bor vi i en kommune som byr på variert natur og mange flotte friområder!

Ivarsand og Prisgrunn

På Ivarsand ligger alt til rette for en smak av skikkelig kystpåske, med stor strand og runde svaberg. Følg gjerne stien østover mot Prisgrunn og utforsk skogsområdet rundt det gamle nikkelverket.

Trolldalen ved Valle

Dette er en tur med mye spennende historie for små og store. I Trolldalen ligger rester etter tyskernes festningsanlegg fra 2.verdenskrig. Her kan du utforske løpeganger og bunkere - ja til og med en oppstilt kanon!

Vandring langs Kyststien

Kyststien i Bamble byr på totalt 60 kilometer med naturopplevelser, og strekker seg hele veien fra Stathelle til Fossing. Hopp inn hvor du vil, eller ta utgangspunkt i en av rutene på ut.no  Løypene langs kyststien er tydelig merket med blå farge på trærne.

Toppturer i Bambleskogen

Bambleskogen er krydret med fine fjelltopper og flotte utsiktspunkt. Fra populære og barnevennlige Vardås 94 meter over havet, til Hørsfjell som er høyeste topp, 288 meter over havet.

Rognstranda og Hydrostranda

På Rognstranda kan du utforske spennende bergarter og lese historien bak det geologiske mangfoldet. Fra strand og svaberg er det kort vei til spektakulær utsikt på Rognsåsen. Du kan også kjøre eller gå videre til Hydrostranda, som har fine turområder, sandstrand, lekeapparater og gode fiskemuligheter.

Krogshavn

Her finner du stor parkeringsplass, strand og flotte grassletter, i tillegg til en splitter ny tuftepark. Fra Krogshavn kan du følge kyststien til naturreservatene Steinvika og Tangen fort. Det finnes benker ved ulike utsiktspunkt langs veien, og grilling er tillatt på anviste plasser.

Finn stolpene

Startskuddet har nettopp gått for årets stolpejakt som arrangeres av OK Skeidi i samarbeid med de andre orienteringsklubbene i Grenland. Bare i Bamble er det utplassert 85 stolper med fire ulike vanskelighetsgrader. Last ned kart i Stolpejakt-appen, eller hent kartbrosjyre på KIWI Grasmyr.

På to hjul

Gjør sykkelen sesongklar og ta turen ut på to hjul. Enten langs skjærgården eller innover i skogen. Se VisitTelemark for inspirasjon til sykkelruter.

Sov ute

En natt eller to borte fra hjemmet kan styrke feriefølelsen, selv om du ikke reiser så langt. Med hengekøye, mat og varme klær i sekken, er du klar for en natt i naturen. Sørg bare for å følge reglene for overnatting i utmark

Påskeeggjakt

Ta med påskeegget i ryggsekken og lag natursti eller skattejakt ute. Utforsk naturen og lek dere med oppgaver underveis.