Bamble Turnhall er nå offisielt åpnet

Sist oppdatert: 15. desember 2022

Lørdag var det endelig duket for en offisiell åpning av vår nye turnhall på Grasmyr.

Interkommunal turnhall

Men det er ikke bare Bambles befolkning som vil få stor glede av den supermoderne turnhallen. Bamble Turnhall er nemlig det første interkommunale anlegget i Grenland, og er et samarbeid mellom Porsgrunn og Bamble kommune.

Det var derfor helt naturlig at turngrupper fra både Bamble og Herøya idrettsforening var med på åpningen på lørdag.

Flere til stede

En av de unge turnerne, Sebastian Hjellvik fra Bamble Turn, stod for selve snorklippingen.

Til stede var også kultursjef i Bamble, Trude Lyng. Selve åpningen var det lederne for oppvekst- og kulturutvalget i Bamble og Porsgrunn, Martine Øverland og Anders Rambekk som stod for. De åpnet turnhallen på vegne av ordførerne Hallgeir Kjeldal og Robin Kåss som var forhindret fra å komme. Håkon Hamberg Riddervold fra Vestfold og Telemark idrettskrets var også tilstede.

SPREKE UNGDOMMER: Flere viste frem sitt talent under åpningen av turnhallen. Foto: Bent Viggo Salvesen

Utsatt flere ganger

Turnhallen har vært i bruk siden august og den offisielle åpningen har vært planlagt, og utsatt en rekke ganger på grunn av koronasituasjonen. Lørdag kunne den endelig åpnes, men uten ordfører Hallgeir Kjeldal som dessverre hadde fått korona.

Stor turninteresse

Ifølge lederen i Bamble Turn, Jeanette Johansen, har interessen for turn alltid vært stor i Bamble.

-Bamble Turn har i dag ca. 150 medlemmer som driver med turn. I tillegg har både Langesund og Herre sine turnlag, sier hun. Vi har alltid hatt en stor turngruppe i Bamble.

Jeanette har stor tro på at Bamble vil gjøre det godt innen turn i fremtiden, og mener at den nye turnhallen vil kunne bidra til dette.

FULL FART: Det var full fart og sprelske opptredener under åpningen på Grasmyr lørdag. Foto: Bent Viggo Salvesen

Kan videreutvikle talenter

-Det betyr at vi kan videreutvikle innen troppsgymnastikk, sier hun, og legger til at det blir spennende å følge med på utviklingen fremover.

Hun er likevel klar på at turnhallen i seg selv ikke er nok, men at turngruppene er avhengige av engasjerte foreldre og frivillige.

-Vi er helt avhengige av at folk ønsker å være trenere, og av frivillige som bidrar til å styrke styret slik at vi kan drive turngrupper for barna.