Frivillighetens muligheter

Sist oppdatert: 15. desember 2022

Akebakke, skøytebane, hinderløype og badeplass. Velforeningsleder Erna Flattum Berg er pådriveren bak en rekke tiltak som kommer Bambles befolkning til gode.

- Vil du, så kan du! er Ernas oppfordring. Sammen med medlemmer i Øvre Eik-Korsalen velforening og andre frivillige krefter, viser hun at det er fullt mulig for en liten gruppe «glade amatører» å få store ting til å skje.

- Det krever engasjement og innsats, men så er det også noe veldig motiverende og lystbetont i å dra lasset sammen. Å realisere det som først bare var en løs tanke, og ende opp med et sluttresultat som faktisk betyr noe for folk, er også en viktig drivkraft, sier Erna.

Mange av velforeningens initiativ er særlig rettet mot barn og unge. Målet er å tilrettelegge for gode oppvekstsvilkår og skape attraktive møteplasser.

- Fellesskap og mangfold er så viktig for et levende lokalsamfunn. Selv om det er lenge siden jeg hadde små barn, har jeg stor glede av å være sammen med både yngre og eldre mennesker, sier Erna.

Bli kjent med mulighetene

Den driftige pensjonisten har flere år med frivillige verv bak seg. Med det følger også en kunnskap og erfaring som bokstavelig talt er gull verdt. Gjennom årene har Erna samlet inn millionbeløp til frivillighetsdrevne prosjekter.

- Det finnes flere søkbare midler til gjennomføring av gode idéer. Mange små beløp blir fort store summer, sier Erna og ramser opp aktuelle tilskuddsordninger fra stat, kommune og næringsliv.

- Har du et bra prosjekt og det formelle i orden, er det ikke vanskelig å skaffe finansiering, tipser hun.

- Det viktigste er å ikke gi opp, selv om det kan virke overveldende. Søk hjelp, så oppdager du fort at de aller fleste vil at du skal lykkes. Eksempelvis har Bamble kommune bidratt både med økonomisk og faglig støtte til flere av mine prosjekter, og lokale bedrifter stiller opp til «dugnadspris», forteller Erna.

Nytt liv til gammel badeplass

Denne sommeren har Synken sentralt på Grasmyr gjenoppstått i ny og forskjønnet drakt, med sandstrand, sittebenker og badeflåte. Stedet hadde forfalt kraftig, da Erna henvendte seg til kommunen for å diskutere den skjulte perlens potensiale. Både administrasjonen og politisk, med Martine Tinderholt Øverland i spissen, lot seg begeistre og bevilget 200 000 kroner til arbeidet.

- Da var det en smal sak å rekruttere dugnadsarbeidere. Vi er en liten, men veldig dedikert gjeng som har jobbet med dette, sier Erna.

Over sommeren har velforeningslederen flere nye prosjekter på gang. Noe har hun allerede fått tilskudd til.

- Det har lenge vært ønske om en skikkelig frisbeegolfbane i Bamble, påpeker hun.

- Så det må vi selvsagt prøve å få til.

"Nye" Synken er allerede godt besøkt. Se flere bilder neders på siden.

Tips! Slik lykkes du med ditt prosjekt

Erna vil ikke anslå hvor mange timer hun har brukt på administrativt og fysisk arbeid i frivillighetens navn. Men hun deler gjerne tips til hvordan flere kan lykkes med prosjekter som kommer fellesskapet til gode.

1. Registrer foreningen eller organisasjonen i Brønnøysundregisteret. Det gir deg tilgang på flere tilskuddsordninger og rett til å søke momskompensasjon.

2. Sørg for å ha dedikerte samarbeidspartnere som er klare til å stille opp.

3. En god idé er et flott utgangspunkt, men det er også viktig å ha en tydelig plan for gjennomføring.

4. Undersøk hvilke tilskuddsordninger som passer ditt prosjekt og legg litt jobb i å lage en god søknad.

5. Er det noe du er usikker på? Spør, grav og be om hjelp. Som regel vil du bare møte velvilje og støtte hvis du har et godt prosjekt.