Frivilligsentralen blomstrer

Sist oppdatert: 15. desember 2022

Det er god stemning og fantastisk oppmøte på Bamble Frivilligsentral for tiden. Dette er bare begynnelsen, lover daglig leder Kirsti Marie Thorsen Ourdahl.

Bilde (øverst): Daglig leder Kirsti Marie Thorsen Ourdahl på Bamble Frivilligsentral lover at det er mye spennende som kommer for ALLE i kommunen. (Foto: Magdalena Mianowicz)

Stort engasjement

Det er kanskje vinter og kaldt ute, men inne på Frivilligsentralen på Stathelle (Falkåsen) blomstrer engasjementet og skapergleden, og det smitter over på alle fremmøtte.

MANGE PÅ KONSERT: Stemningen var god på konserten med Tore Halvorsen.(Foto: Magdalena Mianowicz)

Akkurat nå er de eldre i fokus, og det er det en spesiell grunn til. Kirsti forklarer at det her dreier seg om samskaping i praksis, på tvers av enheter i kommunen, noe som gir flere muligheter for mange.

-Velferd fikk midler til et prosjekt som heter «eldre ut på middag». De kom til oss og lurte på om vi hadde lyst til å være med på det, og det hadde vi selvfølgelig, sier Kirsti med et smil.

I SITT ESS: Både publikum og Tore Halvorsen så ut til å kose seg på konserten. (Foto: Magdalena Mianowicz)

Tore Halvorsen sjarmerte

Samarbeidet resulterte i en gratiskonsert for Bambles innbyggere med selveste Tore Halvorsen, tidligere vokalist i dansebandet Ole Ivars. Og Tore Halvorsen skuffet ikke. I tillegg til en musikalsk opplevelse, sørget han for mye latter blant de fremmøtte.

Den konserten ønsket mange å få med seg, og det var ingenting å si på oppmøtet.

-Jeg synes at det er fantastisk. Vi satte et tak på 60 personer, og det er 54 som har kommet her i dag. Jeg synes at det er kjempebra, sier Kirsti.

KOSTE SEG: Anne-Britt Asdal og Anne Kristin Asdal var bare to av i alt 54 som koste seg på konserten på Frivilligsentralen. (Foto: Magdalena Mianowicz)

Julebord for eldre

I tillegg til konserten med enkel servering blir det arrangert to gratis julebord for eldre. Både den 6 og 14. desember.

HYGGELIG JULEBORD: Det ble servert klassisk julemat på julebordet i begynnelen av desember. (Foto: Camilla Lindgren-Aspaas)

-Vi har valgt å ha julebord på to forskjellige dager. Mange er opptatt med fysioterapi eller andre ting som de er helt avhengige av for å få hverdagen til å fungere, forklarer hun.

På julebordet 6. desember ble det servert klassisk julemat med dessert fra Telemarksvingen, og man kunne kose seg med noe godt i glasset da skjenkebevilling ble innvilget for anledningen. Gunnar Aasbø underholdt med julemusikk og koselige historier fra «gamle dager».

KOSELIGE HISTORIER: Gunnar Aasbø underholdt med julemusikk og koselige historier. (Foto: Camilla Lindgren-Aspaas)

For ALLE i Bamble

-Akkurat nå henvender vi oss til eldre på disse arrangementene, fordi dette er prosjektmidler som skal gå til de eldre, forklarer Kirsti.

Målet hennes er nemlig å skape en frivilligsentral for absolutt alle i Bamble.

-Det er nok mange myter om hvem som kan og ikke kan være med på Frivilligsentralen, sier hun.

-Det er ikke sånn at det kun er for de som bor i leiligheter eller på huset her. Det skal være en frivilligsentral som skal være åpen for alle innbyggerne i kommunen her. Det trenger jeg hjelp til å få formidlet, sier Kirsti.

Spennende planer

Vi har jo også tema kafé som for eksempel barnevogn-kafé som er rettet mot nybakte foreldre. Det skal vi jobbe enda mer med over nyttår. Det blir et samarbeid med helsestasjonen, sier hun.

Hun lover uansett at det kommer flere arrangement så det er bare å følge med.

-Det er mye spennende som kommer for alle i kommunen, avslutter Kirsti.