Har overtatt «Knutepunktet»

Sist oppdatert: 15. desember 2022

I dag, hele tre måneder før tiden, kunne Bamble kommune overta «Knutepunktet». Her vil flere viktige tjenester bli samlet under samme tak i det som blir det nye senteret for livsmestring og inkludering.

Takket alle involverte

Ordfører Hallgeir Kjeldal var selvsagt til stede under den formelle overtakelsen av «Knutepunktet» på Grasmyr i dag, og takket for arbeidet som var blitt gjort.

-Jeg vil takke først og fremst dere, Backe, men også de dere har hatt med dere fordi dere har omskapt denne litt spesielle ungdomsskolen. Idéen var jo å kunne bruke bygget til å skape noe nytt. Å skape et felles sted for flere av funksjonene som kommunen, og også NAV tilbyr.

Bildet (øverst): Ordfører Hallgeir Kjeldal og daglig leder Tommy Pedersen i Backe Vestfold Telemark AS kunne feire overtakelsen i dag med kake.

-Og nå står vi her, og jeg må si at det dere har fått til her, denne åpenheten og inndelingen i soner, men også noen fellesarealer, det synes jeg er veldig spennende å se. For det er klart at noen av de som skal være her, de trenger plass for seg selv, men de trenger også å være en del av et fellesskap, sa ordføreren.

SIGNERTE: Ordfører Hallgeir Kjeldal signerte overtakelsesprotokollen.

Tidligere enn planlagt

Overtakelsen ble markert med signering av overtakelsesprotokollen og feiret med kake. Det var ekstra grunn til å feire at bygget kunne overtas tre måneder tidligere enn planlagt. Det var selvsagt noe entreprenør og daglig leder i Backe Vestfold Telemark AS, Tommy Pedersen, var svært fornøyd med.

-Det har jo vært en felles målsetning hele tida. Noen ganger så ser vi at kommuner kanskje ønsker å bygge noe de ikke har råd til. Det blir vanskelig for oss. Her ble vi enige om de mulighetene som finnes i prosjektet, og så har vi fulgt dem og vært tro mot dem underveis, sier Pedersen.

GOD TONE: Både ordføreren og entreprenøren var fornøyd med overtakelsen.

Ekstrem forvandling

Den gamle ungdomsskolen på Grasmyr har gjennomgått en ekstrem forvandling, og er ikke til å kjenne igjen. Det er kun reisverket som er det samme.

-Det er en prosess som vi har gledet oss til lenge, og så har det vært veldig god kontroll. Dette er en sånn prosess som vi ønsker oss at det alltid skal være. Kommunen har gjort en kjempejobb med de tingene de skulle gjøre, vi har gjort så godt vi kan med våre ting, og så har vi vært sammen om prosjektet, forklarer han.

FIKK SKRYT: Siri Bjørntvedt og Dag Haraldsen i Børve Borchsenius Arkitekter AS fikk skryt for sitt arbeid.

Skryter av hverandre

-Jeg synes at det har blitt bra, et veldig flott bygg, og så skryt til Børve Borchsenius Arkitekter som har levert et veldig bra produkt, legger han til.

Arkitektene er også svært fornøyd med resultatet, og arbeidet som har blitt gjort.

-Det er blitt veldig fint, arbeidet er godt utført, og så har det vært en veldig fin prosess. Så er det morsomt å ha vært med på å gjenbruke et hus til nytt bruk, sier Dag Haraldsen i Børve Borchsenius Arkitekter AS.

Bør glede seg

Ifølge entreprenøren har tjenestene som skal flytte inn i bygget på nyåret, all grunn til å glede seg.

-Det tror jeg de burde gjøre. Jeg håper at de gjør det. Det har blitt flotte rom, muligheter for litt fellesskap, dagslys, bra arbeidsmiljø, så det kommer sikkert til å bli bra, avslutter han.

KNUTEPUNKT-KAKE: Overtakelsen ble feiret med spesiallaget kake for anledningen.

Disse flytter inn

Disse tjenestene som vil bli samlet under samme tak i «Knutepunktet»:

1.       etasje

·         Helsestasjon og jordmortjenesten

·         Familieteamet (lavterskeltilbud til familier)

·         Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling i Bamble (BUP Vestmar)

2.       etasje

·         Voksenopplæringen

·         Flyktningetjenesten, kvalifiseringsteamet

·         Frisk Bris (rehabiliteringssenter og frisklivssentral)

·         Talenthuset for ungdom (oppfølging av ungdom som står utenfor utdanning og arbeid)

·         Fritidsklubben «Tirsdagsfjæra» (Tilbud til ungdom med spesielle behov) vil også kunne disponere lokaler i bygget

FORNØYD PROSJEKTLEDER: Prosjektleder Rolf Dehli i Bamble kommune viste stolt frem det nye "Knutepunktet" i dag.

Den formelle åpningen av «Knutepunktet» er beregnet til første kvartal i 2023.

Foto: Magdalena Mianowicz

Flere bilder fra selve bygget