Smitten øker - test deg og ta vaksinen

Sist oppdatert: 15. desember 2022

NB! Innholdet er utløpt.

Se vår samleside for oppdatert koronainformasjon

----------------------------------------------------------------------------------------

Med omikron som dominerende virusvariant, opplever vi nå en betraktelig smitteøkning i Bamble.

Mye av koronasmitten er lokalisert på skolene i kommunen, og mange elever testes regelmessig. Heldigvis tilsier all erfaring at omikron ikke gjør folk spesielt syke.

Økt smitte legger likevel press på TISK-apparatet i kommunen. Derfor er det viktig at alle nærkontakter og personer med nyoppståtte luftveissymptomer tester seg for korona.

Gratis hurtigtest til nærkontakter med symptomer

Det er særlig viktig at nærkontakter som har symptomer tester seg. Disse kan hente 1 stk. gratis hurtigtest på Servicetorget i Bamble rådhus (hverdager 07.30-15.00), eller ved teststasjonen på gamle Langesund ungdomsskole (hverdager 13.00-16.00 / helger 11.00-16.00).

PCR-test ved teststasjonen er gratis for alle, men du må bestille time på koronatelefonen i forkant: Tlf. 970 58 599 (hverdager 08.00-15.00).

Viktig med vaksine

Bamble kommune har god vaksinedekning, noe som bidrar til at færre koronasmittede blir alvorlig syke.

- Dette er virkelig et lyspunkt når viruset sprer seg i det tempoet vi ser nå, sier ordfører Hallgeir Kjeldal.

Han oppfordrer alle til å ta de vaksinedosene som tilbys.

- Det er flott at så mange i Bamble velger å vaksinere seg. Nå er det viktig at etternølerne sikrer seg første dose, og at alle benytter seg av muligheten til å få dose to og tre. Vaksinen gjør at du blir mindre syk ved eventuell smitte, og er et effektivt virkemiddel på veien ut av pandemien sier han.

Ta vaksinen i dag!

Torsdag 13. januar er det drop-in på vaksinesenteret i Langesund. Møt opp mellom kl. 16.00-21.00 og få valgfri koronavaksine uten timeavtale.

Bamble kommune tilbyr både Pfizer og Moderna, og ønsker velkommen alle som vil ha 1., 2. eller 3. dose. Husk at det må ha gått minst 20 uker siden dose 2 før du kan få oppfriskningsdosen.

Det kommunale vaksinesenteret er på gamle Langesund ungdomsskole (inngang mot nord).

Foretrekker du å bestille time, kan du ringe vaksinetelefonen på telefonnummer 36 96 50 50. Telefonen er åpen mandag til fredag, kl. 10.00-15.00.