Nina er Årets forebygger

Sist oppdatert: 20. desember 2022

Nina Rosland ble nylig kåret til «Årets forebygger» i Grenland. Her ble hun overrasket av ordfører Hallgeir Kjeldal og gratulert med blomster.

SVÆRT OVERRASKET: Nina Rosland ble overrasket av ordføreren som kom med blomster og gratulasjoner. Foto: Magdalena Mianowicz

Nina mottok prisen som Årets forebygger for sitt mangeårige arbeid med barn og ungdom i Bamble kommune. Prisen ble delt ut i november i forbindelse med SLT-konferansen i Kragerø der 100 personer som jobber med forebyggende arbeid i Grenland var samlet. Nina Rosland fra Bamble og Tove Hjallum fra Kragerø er de eneste som kan smykke seg med tittelen Årets forebygger i Grenland i år.

Se hvordan ordføreren overrasket Nina.

Utrolig stort

Vår egen Nina ble svært overrasket da hun mottok prisen. Hun var ikke mindre overrasket da ordføreren ventet på henne med blomster.

-Nei herregud, nå ble jeg helt satt ut her. Tusen takk, og så nydelig. Tusen hjertelig takk.

-Gratulerer med tittelen årets forebygger. Det var veldig veldig hyggelig, sier ordfører Hallgeir Kjeldal.

-Det var utrolig stort å få prisen, kjære vene, forteller Nina. Det er jo kjempestort og jeg tenker at det var mange som hadde fortjent den vel så mye som det jeg gjorde, sier hun ydmykt.

Nina hadde virkelig ikke ventet å motta prisen, og det tok en stund før det gikk opp for henne at hun faktisk hadde blitt kåret til Årets forebygger.

-Jeg tenkte jo at det var så mange der som fortjente den prisen mye mer enn meg, og så syntes jeg at det var innmari gøy når jeg da hadde fått den, sier hun med et stort smil.

Les den flotte begrunnelsen her

Trekker frem kommunen

Nina synes at det er stas, ikke bare for henne, men også for kommunen.

-Det er gøy at vi i Bamble kommune har fått den, fordi vi har gjort en bra jobb i de åra som vi har hatt samarbeid med Grenland. Og så kanskje ekstra gøy at vi har hatt fokus fra første klasse og oppover. Det tenker jeg er viktig i forhold til både den tid vi lever i med så mye utfordringer på tidligere tidspunkt enn det de hadde for noen år siden. Så jeg tror at her er vi med på å skape og gjøre en forskjell, sier Nina.

Nina Rosland jobber som miljøarbeider ved Langesund barneskole. Hun er i tillegg aktiv i fritidsklubbene og har også stort fokus på mental helse.

-Jeg er jo kjempeheldig som får være her på skolen og får gjøre den jobben, og har så mange flotte mennesker rundt meg som gjør at det er mulig at jeg kan bety noe for noen, da, sier hun.

-Ja, jeg elsker jobben min, legger hun til.

Hjertefølt fortjent

Det var klart at ordføreren syntes at det var stor stas at Nina hadde fått prisen noe som sier om den personen som hun er.

-Jeg er jo stolt. Jeg synes at det er fryktelig moro på Ninas vegne, og litte granne på kommunens vegne, sier ordføreren.

-Det er ikke hvem som helst som kan ta på seg en slik rolle. Én ting er den formelle rollen som hun har som miljøarbeider på skolen. Det er jo ikke bare det som er bakgrunnen for at hun har fått den prisen, men det er først og fremst for den personen hun er, sier han.

Ordføreren trekker frem at Nina er der for barn og unge, for familier og ute i miljøet der hun bidrar med det hun kan.

-Det står i begrunnelsen her også at hun alltid har en liten gave på lur, sørger for at man er inkludert og ikke blir stående på utsiden. Det her er egenskaper som ikke ligger i stillingsbeskrivelsen for å si det slik, sier han.

-Her er det personen Nina som skal ha æren, og du er et forbilde. Jeg er stolt over at du bor i kommunen vår og bidrar på denne måten. Det er ærlig fortjent. Hjertefølt fortjent, avslutter han.

Litt om SLT

SLT står for Samordning av Lokale rus- og kriminalitetsforebyggende Tiltak.

SLT-modellen er et hjelpemiddel for å samordne rus og kriminalitetsforebyggende tiltak for barn og unge. I en kommune er det både enkeltpersoner og offentlige instanser som bidrar i dette arbeidet.