Sammen redder vi liv

Sist oppdatert: 15. desember 2022

Søndag er det klart for årets TV-aksjon. Givergleden fra næringslivet har vært stor, og nå oppfordrer ordføreren alle oss andre til å delta og bidra i den grad vi kan - for sammen redder vi liv.

Livreddende helsehjelp

Årets TV-aksjon går til Leger Uten Grenser for å gi livreddende helsehjelp og medisiner til mennesker som trenger det mest.

Foto (øverst): Ordfører Hallgeir Kjeldal oppfordrer alle som har mulighet til å bidra i årets TV-aksjon. (Foto: Magdalena Mianowicz)

Målet med årets TV-aksjon er å bidra til å forebygge epidemier og behandle kjente og ukjente sykdommer i fire land: Bangladesh, Den sentralafrikanske republikk, Den demokratiske republikken Kongo og Sierra Leone.

Pengene som samles inn skal gi vaksiner, tilgang på livreddende medisiner og legebehandling. I samarbeid med forskningsorganisasjonen DNDi skal deler av TV-aksjonsmidlene også brukes til å utvikle medisiner mot glemte, dødelige sykdommer, opplyser TV-aksjonen.

RINGERUNDE: Næringssjef Hege Cecilie Timm Bjørnerud og ordfører Hallgeir Kjeldal deltok på TV-aksjonens ringerunde til næringslivet i går.

Giverglede fra næringslivet

I går deltok ordfører Hallgeir Kjeldal og næringssjef Hege Cecilie Timm Bjørnerud på ringedugnaden til TV-aksjonen på Powerhouse i Porsgrunn. Etter ringerunden kunne en fornøyd ordfører melde om stor giverglede i næringslivet.

- Det gikk veldig bra. Vi har snakket med mange virksomheter og de var positive. Det ble samlet inn over 240.000 kr i løpet av noen timer. Det var ikke Bamble alene, presiserer han, men virksomhetene i Bamble har bidratt med ca. 50.000 kroner.

Ordføreren har full forståelse for at mange virksomheter har det vanskelig og at noen måtte tenke seg litt om og vurdere om de kan bidra.

-Det var positivt selv om det er tøffe tider for næringslivet så ville mange likevel være med. Noen synes det er vanskelig og måtte tenke seg litt om. Noen sa at de sponser lokalt og bruker pengene her, sier ordføreren.

VIKTIG MØTE: Ordføreren var i møte med  Bamble kommunale foreldreutvalg før årets TV-aksjon.

Engasjert foreldreutvalg

Ordføreren har også i år vært i møte med Bamble kommunale foreldreutvalg (BKFU) for å oppfordre til å delta på TV-aksjonen.

-Det er viktig at de heier på og har vilje til å ta på seg og kommuniserer dette ut til skolene sammen med skolen selv.

- Vi ønsker i første rekke å gå på klassetrinna i småskolen som gjør at foreldrene og ungene kan ta på seg en sånn ekstraoppgave som å ta en sånn søndagstur med disse bøssene. Det er også kjempeviktig at hele Bamble blir dekket, sier han.

Foreldreutvalgene har engasjert seg og det har blitt sendt ut informasjon via skolene til alle foreldre med oppfordring om å delta på årets TV-aksjon.

Bli med, du også

Nå går oppfordringen til alle oss andre om å bidra på en eller annen måte.

-Nå er det viktig at folk kjenner sin besøkelsestid og at de enten er med som bøssebærere eller tar imot bøssebærerne på en god måte, sier ordføreren.

Har du lyst til å bli bøssebærer eller har mulighet til å gi et bidrag, da kan du gjøre det på blimed.no Sammen redder vi liv! :)