Slik ble 8. mars markert i Bamble

Sist oppdatert: 15. desember 2022

Den internasjonale kvinnedagen ble markert av flere sterke kvinnestemmer, og én mann med et morsomt, men viktig budskap.

Bamble har en tradisjon for å markere den internasjonale kvinnedagen. I årets markering på Halen gård var temaet «Kvinner knytter kontakter» der målet var å samle kvinner (og menn) på tvers av nasjonalitet, livserfaring, religion, yrke og organisasjoner.

Sterk kvinne

Kveldens hovedtaler holdt en sterk og engasjerende tale. Honoratte Muhanzi er syvbarnsmor, daglig leder i Velferdsalliansen og styreleder i organisasjonen Bibi Amka (Kvinne, våkn opp!).

-Det som er viktig her i dag er å få frem kvinnekampen for å vise at kvinner har makten til å eie seg selv, til å være selvstendige, men veien dit kan være vanskelig.

ENGASJEMENT: Mange møtte opp for å markere kvinnedagen.

Hjelper andre kvinner

Honoratte vet hva hun snakker om. I 2000 måtte hun flykte fra krigen i sitt hjemland Kongo, og kom til Norge. Hun syntes at den første tiden i Norge var vanskelig, og det var også bakgrunnen for at hun senere startet en organisasjon for å hjelpe innvandrerkvinner å forsvare deres rettighet til et verdig liv.

- Det er veldig viktig med solidaritet, ikke bare mellom land, men mellom medmennesker, mellom menn og kvinner i kampene som vi løfter frem, der må vi stå sammen, sier hun.

Vi trenger også menn

-Vi trenger alle kvinner og vi trenger noen menn for verden er som et fly, den trenger begge vingene. Hvis den ene vingen ikke fungerer så kan ikke flyet fly, legger hun til.

Kvinnedagen ble markert med appeller fra flere politiske partier, og fra LO. Det ble også servert både norsk og internasjonal mat.

VIKTIG SAK: Martine Tinderholt Øverland holdt en apell på vegne av LO.

Viktig med inkludering

Kveldens siste taler var derimot en mann. Ali Mohammed, kjent blant annet for å ha skrevet boken «Griseflaks».

-For meg skiller vi ikke kampen mellom likestilling for kvinner, eller minoriteter, eller mennesker med funksjonshemninger. Det er snakk om inkludering av alle disse gruppene.

YNGST: Maren Husby-Sørensen var kveldens yngste deltager, og satt trygt på mamma Line Victoras fang.

-Vi kan forandre verden

Ali fikk salen til å le da han oppfordret alle til å si «hei» ute blant folk, og nærmest gjennomføre et jobbintervju. Ikke kun snakke om været, men stille spørsmål for å bli bedre kjent.

-Hvis vi alle klarer at det å hilse på folk blir en del av oss, så har vi så mye kraft at vi kan forandre verden, avslutter han.

Det er Bamble og omegn internasjonale forening (BOIF) som sammen med LO Vestfold og Telemark, Fagforbundet Bamble, Bamble Arbeiderparti og Rødt Bamble arrangerte denne markeringen med støtte fra Bamble kommune.