Nytt liv til tradisjonsrike T-brygga

Sist oppdatert: 15. desember 2022

Den gamle T-brygga i Langesund har gjenoppstått i ny drakt og står klar til å ta imot handleglade båtfolk.

Også ankomsten til brygga og omgivelsene rundt har fått et realt løft, akkurat i tide til sommersesongens storinnrykk. Pålebrygga har blitt et sentralt og trivelig sted å legge til for båtfolk som skal handle i byen.

Det som i senere år har vært en falleferdig og avstengt brygge, er revet og gjenoppbygd i regi av Bamble kommune med støtte fra Skagerrak Sparebank. Byggmesterfirma Strøm & Sivertsen er entreprenør.

Historisk sus

T-bryggas historie går tilbake til 1950. Da ble den oppført av Langesund Motorbåtforening. Siden har den skiftet hender flere ganger, før eiendomsretten tilfalt Bamble kommune i 2018.

På folkemunne har brygga hatt mange kallenavn gjennom tidene. Den offisielle betegnelsen i dag er en videreføring av det opprinnelig navnet, altså T-brygga.

Foto: Torbjørn Huru