Fire tilfeller av skarlagensfeber

Sist oppdatert: 15. desember 2022

Fire barn fordelt på to barnehager i Bamble har fått påvist skarlagensfeber. Dette er ikke tegn på et større utbrudd, og sykdommen er ikke farlig, sier kommuneoverlege Anders Mølmen.

Bilde (øverst): Kommuneoverlege Anders Mølmen er ikke bekymret for utbruddet av skarlagensfeber, men han følger situasjonen nøye. (Foto: Camilla Lindgren-Aspaas)

Ikke farlig lenger

Skarlagensfeber er en sykdom som gjerne forbindes med en fjern fortid. Det har derfor vært noe overraskende at det de siste ukene har kommet meldinger om flere utbrudd av sykdommen rundt om i landet.

-I fortiden var skarlagensfeber en svært alvorlig sykdom. Det er den ikke i dag. Sykdommen behandles greit med antibiotika, og det oppstår sjelden komplikasjoner. Det er derfor ingen grunn for foreldre å engste seg hvis barna deres skulle bli syke, forsikrer kommuneoverlege Anders Mølmen.

Samme smittekilde

Selv om de fire barna som er smittet går på to forskjellige barnehager, er ikke dette et tegn på et større utbrudd, beroliger kommuneoverlegen.

– Det er en sammenheng der. Vi vet at tilfellene henger sammen og har samme smittekilde. Ingen av barna er spesielt syke, og de er under behandling nå, sier han.

Kontakt lege

Bare i tilfellet har kommuneoverlegen bestilt ekstra penicillin-miksturer, og våre lokale apotek er informert om situasjonen.

Hvis symptomer skulle oppstå, ber kommuneoverlegen foreldre om å bestille legetime.

- Da får man en antibiotikakur og så blir man bra. Sykdommen rammer stort sett barn, sier han.

Relativt smittsom

Skarlagensfeber er relativt smittsom.

- Den smitter via dråpe som forkjølelse og influensa. Ved skarlagensfeber er man smittsom fra dagen før man blir syk og til man har stått på antibiotika i ett døgn, forteller han.

Dette er symptomene

NHI (Norges Helseinformatikk) skriver følgende om Skarlagensfeber på sine nettsider:

Skarlagensfeber, scarlatina, er en halsbetennelse forårsaket av streptokokkbakterier som i tillegg fører til et rødt utslett på kroppen.

Sykdommen starter med sår hals og feber 38-40° C. Allmenntilstanden kan bli påvirket. Etter hvert kan den syke bli uvel, kaste opp, få magesmerter. Øresmerter kan være hovedplagen hos noen.

Etter ½-2 dager kommer utslettet som ofte er tydelig med hissig rød farge i ansiktet, men med påfallende blekhet rundt munnen. Utslett finnes også i nakken, på overkroppen, i lyskene og rundt kjønnsorganene. Typisk er også at tungen forandres til et utseende som beskrives som bringebærtunge. Hudavskalling i håndflater og fotsåler er et typisk tegn og kommer ca. 1-2 uker etter gjennomgått sykdom.