Vinteren feies bort fra gatene

Sist oppdatert: 15. desember 2022

Feiebilene våre er godt i gang med vårrengjøringen i Bamble, og nå skal restene etter vinteren bort.

-Nå er det vår

Det er et sikkert vårtegn når feiebilene rydder gatene for grus og støv. En av kommunens ansatte som er i full gang med arbeidet er driftsoperatør Jarle Steen.

-Det er motiverende, for å få det litt rent og fint, sier han.

-Nå er det vår, det er liksom første tegnet på vår, legger han til før han fortsetter arbeidet.

MOTIVERT: Jarle Steen ser frem til våren med rene gater og fortau.

En stor jobb

Vanligvis er målet at gatene, fortauene og sykkelveiene skal være rene og fine til 17. mai, men i år er mannskapene ekstra tidlig ute og arbeidet vil være ferdig til 1. mai.

Og det er litt av et arbeid som må gjøres. I Bamble har vi ca. 251 km med asfaltert vei som må feies.

-Det krever veldig mye, og det å komme frem kan være en utfordring, men det går stort sett greit, sier driftsleder Bjørn Salvesen i Bydrift.

Må gjøres om natten

I tillegg må noe av arbeidet ved skoler, barnehager, sykehjem, store parkeringsplasser og selve rådhuset gjøres om natten.

-Grasmyrområdet krever at vi tar det om natten. Det skal vi faktisk gjøre i natt, sier Salvesen.

TIDLIG UTE: Bjørn Salvesen lover at gatene blir rene til 1. mai.

Måtte strø dobbelt

I fjor ble det strødd dobbelt så mye i forhold til det som er vanlig i løpet av vinteren. På en normal vinter kjører vi ut ca. 700 tonn med grus, men i fjor vinter kjørte vi ut hele 14.000 tonn.

-Vi regner med at vi nå får sopet opp igjen ca. 700-800 tonn, sier driftslederen.

Kan ikke gjenbrukes

Men det mange kanskje ikke vet er at kommunen ikke kan gjenbruke grusen som sopes opp igjen.

-Grusen som vi får inn kan vi ikke bruke igjen. Det er glass i den og så mye annet at det koster altfor mye å sortere dette, forklarer Salvesen.