Offisiell åpning av skolen

Sist oppdatert: 25. august 2023

Etter to år med bygging kunne Elise og Silje endelig feire åpningen av Bamble videregående skole i går sammen med medelever og ansatte.

SPENTE ELEVER: Elever på tredje året, Elise Polland og Silje Ellefsen Moen, gleder seg til et skoleår der alle elever er samlet under ett tak. (Foto: Magdalena Mianowicz)

Stor forandring

To av de totalt nesten 400 elevene, Elise Polland og Silje Ellefsen Moen, var godt fornøyd med den offisielle åpningen.

-Det er jo fint at det blir en seremoni ut av det og at det blir en ordentlig åpning, forklarte Elise.

-Det er jo en veldig stor forandring også, så det er veldig spennende, la Silje til.

Begge jentene er fra Bamble, og de ser frem til at så mange elever nå blir samlet på samme skolen.

-Jeg synes at det bare er bra, var kommentaren fra Silje.

-Det blir noe nytt og så er det gøy med litt flere elever. Vi har jo kjent flere som har gått på Croftholmen, men vi har jo ikke møttes siden det har vært forskjellige avdelinger, sa Elise.

Regional utviklingsaktør

Det var fylkesordfører Terje Riis-Johansen som stod for selve snorklippingen, og han understreket viktigheten av den nye skolen i talen sin.

-Det skal bli god undervisning og det skal bli et godt skolemiljø. Et nytt bygg skaper i seg selv positivitet, det er noe med å bli satsa på, bli lagt merke til og så er det selvsagt fint å ha det fint og trivelig rundt seg. Men en samling om den videregående skolen i Bamble handler også om noe mer. Det vil gjøre det mulig å samarbeide på tvers av fag og jeg håper at det også øker muligheten for dere å møtes på tvers som ungdommer, sa Riis-Johansen.

-Bamble videregående skole skal være en del av lokalsamfunnet Bamble. Skolen skal være en ressurs for flere elever, det skal være en møteplass og et knutepunkt. Det skal samarbeide med næringslivet hele i Grenland, men kommunen og med frivilligheten. Skolen skal rett og slett være en regional utviklingsaktør og bidra til utvikling i hele Grenland, sa han.

FORNØYDE: Fylkesordfører Terje Riis-Johansen og Bambles ordfører Hallgeir Kjeldal var begge fornøyd med at den nye videregående skolen nå kan tas i bruk.

Etterlengtet

Bambles ordfører Hallgeir Kjeldal var selvsagt til stede under åpningen av skolen.

-Ja, dette har vi jo venta på lenge. Jeg synes jo at det er kjempefint, sa han.

-Det er jo et ledd i den satsingen som vi har gjort her på Grasmyr, at vi samler skolemiljøene. Så det har jo blitt kompetansesenteret, utviklingssenteret og knutepunktet som vi ønsker oss, så det er kjempefint, sa han.

I tillegg til taler og selve snorklippingen var det flere musikalske innslag. Oda Heggeli, som er elev ved kulturskolen sang for de fremmøtte og det gjorde også Sondre Tarald Johansen. Han er en av den nye skolens egne ansatte.

Flere bilder fra åpningen