Bobilparkering i Langesund

Sist oppdatert: 30. juni 2023

Bamble kommune er enige med Grenland Havn om leie av arealer ved Langesund havneterminal fra 15. mai til 18. september 2023.

Dermed blir det god plass til både bobiler og personbiler som besøker Langesund i sommer.

Nils Aage Tangvald fra kommunalteknikk i Bamble kommune har ledet arbeidet med å få det praktiske i orden. De siste dagene er det laget nye oppmerkinger, satt opp sperringer og montert skilt. Nødvendig renovasjonssystem har også kommet på plass.

- Området er klart til å tas i bruk. Det blir ikke mulig å booke seg inn her, så det er "først til mølla" som gjelder. Betalingssystem installeres til uka, og blir det samme som i kommunens gjestehavner, sier Tangvald.

Han forteller videre at toalettene og en dusj i terminalbygget vil være tilgjengelig for gjestene. Det blir også mulighet for påfylling av vann og tømming av avløpsvann.

- Veldig fornøyd med avtalen

I tillegg til 25 bobilplasser, er det rammet inn et område med 90 plasser til personbiler. For bobil koster det 250 kroner i døgnet, mens personbiler betaler 50 kroner per parkering og per døgn. Her er det mulig til å stå over flere dager, og beliggenheten er midt i smørøyet: Sentrumsnært, med kort vei til kultur, shopping og skjærgårdsliv.

Etter at bobilparkeringa ble borte både på Smietangen og ved Skjærgården hotell, har det vært behov for å etablere en ny løsning. Ordfører Hallgeir Kjeldal er glad for at avtalen med Grenland Havn gikk i orden så raskt.

- Når det ble så gærent at Fjordline ikke skal gå mer, er flott at vi har fått til dette i sommer. Her har både Grenland Havn og Bamble kommune snudd seg fort og vist stor fleksibilitet. Det er veldig bra! sier ordføreren.