Fullt trøkk i svømmehallen

Sist oppdatert: 24. oktober 2023

Snaut to år etter åpning er badeanlegget på Grasmyr i full drift, og stadig flere tilbud kommer på plass. Snart har alle aldersgrupper et organisert tilbud i svømmehallen vår.

- For å imøtekomme flere forespørsler har vi nylig etablert en egen avdeling som sørger for drifta på dagtid. Takket være dyktige ansatte og gode samarbeid på tvers i kommunen, er det nå aktivitet i bassenget fra morgen til kveld alle ukedager.

Det forteller bademester Jørn Heiland. Sammen med svømmeinstruktørene Tamara Savic, Emilie Ahlgren Olsen og Trond Glittum jobber han hele tiden med å  videreutvikle formiddagstilbudet. Den dedikerte gjengen har egne opplegg for skoleklasser, barnehagebarn, eldre og demente. Flere tjenesteområder i kommunen benytter seg av anlegget og instruktørenes kompetanse. Det samme gjør enkeltpersoner og mindre grupper med behov for ekstra tilrettelegging. De ansatte inviterer jevnlig til livredningskurs og har arrangert vannaktiviteter for barn og unge i høst- og vinterferien.

Folkets basseng

I tillegg til høy aktivitet på dagtid, forteller bademesteren at stadig flere finner veien til svømmehallen på ettermiddagen og i helgene. Da er anlegget åpent for alle.

- Vi har hele tiden sagt at dette er befolkningens bygg, derfor er det ekstra moro når besøkstallene øker. Vannaerobic har blitt veldig populært, det samme gjelder kurbad med ekstra varmt vann hver fredag. Det er en del lag og foreninger innom her, men flertallet er privatpersoner som bruker folkebadet til egentrening, mosjon eller lek, sier han.

Personalet har mange planer for videre drift. Målet er - som alltid - at flest mulig skal få glede av anlegget. Derfor jobber de hele tiden med å imøtekomme innspill fra publikum - og på nyåret er det mange som får ønsket sitt oppfylt.

Aktiviteter for alle

- Da begynner vi med babysvømming! avslører Emilie. Hun har nettopp fullført instruktørkurs for de aller minste, og snart skal Tamara gjøre det samme.

- Det gleder vi oss veldig til! Helt siden åpningen er det mange som har spurt etter dette. Vi har hatt veldig lyst til å komme i gang, men det var viktig å få det formelle i orden først. Alt er fremdeles ikke helt spikret, men vi planlegger for oppstart etter jul en gang, forteller jentene.

Når babysvømminga kommer i gang, har samtlige aldersgrupper i kommunen vår et organisert bassengtilbud. Samtidig er bademesteren og hans medarbeidere ett steg nærmere målet sitt – nemlig at alle barn og unge i Bamble skal kunne svømme.

Folkebadet er åpent for alle fra 16.00 til 21.00 i ukedagene og fra 12.00 til 17.00 i helgene. Velkommen!

Les mer om bassenget og badeanlegget her
Følg Bamble svømmehall på Facebook