Gassveien – ett viktig steg nærmere

Sist oppdatert: 27. oktober 2023

I går signerte Hæhre kontrakten for Fv 353 Rugtvedt – Surtebogen. Utbyggingen skal starte i månedsskiftet november/desember, med ferdigstillelse sommeren 2026.

HØYTYDELIG KONTRAKTSIGNERING: Bak, f.v.: Øystein Bondal (Contur), Christian Nikkerud (Isachsen), Wolfgang Mysliwietz (Hæhre), Lars Lund, Bjørn Egil Strandskogen, Thomas Stensen-Christensen, Øystein Brinck og Tommy Paulsen, alle VTFK. Foran: Asle Ståland (Hæhre) og Helene Byre (VTFK). Foto: Tor Kleiven, Hæhre Entreprenør

En stor dag

-Dette er en stor dag, med kontraktsignering for et viktig prosjekt i regionen. Hæhre har gitt et godt inntrykk gjennom tilbudsprosessen, og det er ekstra moro med konkurranser der ikke bare pris er evalueringskriteriet, sier prosjektleder Lars Lund, prosjektleder i Vestfold Telemark Fylkeskommune (VTFK)

-Vi takker for tilliten som VTFK viser oss. Vi ser fram til samhandlingen, som starter allerede neste uke, sier prosjektdirektør i Hæhre, Asle Ståland.

-Dette er et viktig prosjekt for Hæhre, men også for nærområdet. Utbygging av Gassveien er et etterlengtet prosjekt for videre utvikling og utbygging på Frier Vest, der vi er i gang med tomteopparbeiding, sier Ståland.

VIKTIG SIGNERING: Prosjektdirektør Asle Ståland (Hæhre Entreprenør) og prosjekteier Helene Byre (Vestfold Telemark Fylkeskommune) signerte kontrakten. Foto: Tor Kleiven, Hæhre Entreprenør

-Vi er kontraktspart med VTFK, men organiserer arbeidet med et internt arbeidsfellesskap med søsterselskapene Isachsen Anlegg og Contur. Vi ser fram til å utnytte kompetansen og kapasiteten deres, sier prosjektsjef Wolfgang Mysliwietz i Hæhre. Multiconsult er av Hæhre engasjert som rådgiver i prosjektet.

Prosjekt FV353 Rugtvedt – Surtebogen består av 3,9 km fylkesvei fra Rugtvedt til Surtebogen, og omfatter sprenging/masseflytting, vegbygging, VA, elektro og konstruksjoner. Som en del av prosjektet skal det etableres ny vannledning for Bamble kommune på strekninga. Hoveddelen av prosjektet skal finansieres med bompenger.

Les mer om planene på Fylkeskommunens nettside