Gjør en innsats for andre

Sist oppdatert: 24. oktober 2023

Et nytt valgfag har gitt disse ungdommene mulighet til å gjøre en spesiell innsats for andre.

VELFORTJENT IS: Kristine, Alma, Emily, Sara og Ella fikk is for innsatsen som klassen på 9. trinn hadde gjort. (Magdalena Mianowicz)

26 ungdommer

Valgfaget innsats for andre er nytt ved Bamble ungdomsskole. Det handler om å gi elevene praktisk erfaring med frivillig arbeid og mulighet til å gjøre noe for andre og bidra til fellesskapet.

Det er totalt 26 elever som har valgt å gjøre en innsats for andre. En gruppe hjelper til ved bassengtrening, én gruppe jobber med aktiviteter på sykehjem, mens en annen planlegger aktiviteter i barnehager.

-Vi synes at det er fint å gjøre noe bra for andre. Vi har hatt høstmarked og samlet inn penger til Redd Barna, forteller Alma (14).

HJELPER ANDRE: Noah, Bjørn, Leander, Erik og Julian hjelper til ved bassengtreningen i svømmehallen. (Magdalena Mianowicz)

Masse skryt

Som en del av valgfaget hjelper Noah, Bjørn, Leander, Erik og Julian til ved bassengtreningen i svømmehallen én gang i uken.

-Vi ville prøve noe nytt. Det er ganske gøy, sier Julian (14).

-Det er fint å jobbe med litt eldre folk og lære noe nytt, så vi prøvde innsats for andre og det funka bra, forteller Bjørn (14).

Og det er ikke bare ungdommene som er fornøyd. Innsatsen deres blir rost opp i skyene av Olaf Moen som er kommunens demenskoordinator.

-Vi ser at ungdommene vokser med oppgaven. De har funnet sine roller og går virkelig inn i oppgaven. Det setter vi veldig pris på, sier han.

Møte mellom generasjoner

-Det er også veldig flott å få til et sånt generasjonsmøte mellom de unge og de eldre. Det fungerer veldig bra, forteller han.

-Det er hyggelig det, at de vil ha oss her. Vi vil jo så klart være her, sier Leander (13).

-Det er så herlig å ha med disse ungdommene, og de bytter på å hjelpe. Jeg tror at de koser seg litt, og så får vi med de unge, sier Unni, som er en av de voksne frivillige som hjelper til.

Vant konkurranse

På fredag ble klassen overrasket med is av prosjektlederen for Nyby, Anne Bergh. Elevene hadde nemlig vunnet en konkurranse der de hadde tatt på seg flest oppdrag i løpet av én uke.

Nyby-appen gjør det enkelt å melde seg til praktiske eller sosiale oppdrag i nærområdet.

-De har tatt flere forskjellen type oppdrag gjennom Nyby og alle har vært veldig vellykket, forteller hun.