God stemning og ukrainske toner

Sist oppdatert: 30. juni 2023

Det var fullt av mennesker på Bamble Frivilligsentral sist fredag som ønsket å få en smak av ukrainsk kultur.

UKRAINSK SANG: Maryna Bovt sang på ukrainsk for de fremmøtte. Her sammen med Gjermund Ulvang Hagen. ( Foto: Magdalena Mianowicz)

En inkluderende lunsj

SE VIDEO LENGER NED I ARTIKKELEN

Til sammen 60 personer møtte opp på fredag på Frivilligsentralen på Stathelle for å få en smakebit av verden. Den første fredagslunsjen i dette konseptet bød på en introduksjon til ukrainsk kultur. Det ble servert tradisjonell rødbetsuppe, og ukrainsk sang var det Maryna Bovt som stod for.

Det var en god blanding av folk i ulike aldre. Flest lokale, men også en del fra andre kulturer. Det var en lunsj der alle var inkludert.

For det er nettopp det konseptet handler om, inkludering av yngre og eldre, og møter med andre kulturer.

MANGE MØTTE OPP: Totalt 60 personer kom for å ta del på den første lunsjen i konseptet - en smak av verden.

Fine tiltak

– Vi har en fransk-ukrainsk nabo som vi tenkte at dette passet godt for. Kanskje hun vil treffe noen andre som kan samme språket, forklarer Henriette Grammeltvedt.

-Vi har også vært her på tirsdagene noen ganger med babyene, legger hun til.

Henriette og Ida er begge i mammapermisjon og har med seg babyene sine.

-Det er veldig fint å kunne samle eldre og andre som kan komme sammen. Det er veldig bra. Veldig fine tiltak, sier Ida Løberg Follaug.

NABOER: Ida Løberg Follaug og Henriette Grammeltvedt tok med sin fransk -ukrainske nabo Iryna Petrosenko og hennes sønn til den ukrainske lunsjen.

-Føles som hjemme

Rundt et bord pyntet med servietter i ukrainske farger sitter en gruppe som representerer en smak av verden. En av dem er ukrainske Veronika Bubenko (25). Hun kom hit opprinnelig sammen med sin mor som nå har reist tilbake til Ukraina, mens Veronika har blitt igjen her alene.

For Veronika betyr det mye at en slik lunsj med ukrainsk kultur har blitt arrangert.

-Det føles som hjemme, sier hun med et stort smil, mens hun legger hånden på hjertet.

Hun kom til Bamble i juni og begynte å lære seg norsk i september. Utrolig nok så snakker hun norsk nærmest flytende da hun beskriver arrangementet.

-Det er kjempefint. Jeg liker det veldig godt, og maten smaker kjempebra, sier hun.

Hun forteller også entusiastisk om at dette er hennes første dag i praksis hos Flyktningtjenesten der hun hjelper til som tolk, og oversetter fra norsk til ukrainsk, eller fra ukrainsk til norsk.

SAMLET: Norge og andre land var samlet rundt bordet. Veronika Bubenko sitter lengst til høyre.

Startet med en liten idé

Konseptet En smak av verden er et samarbeid mellom Bamble Frivilligsentral og Flyktningtjenesten.

Avdelingsleder for Flyktningtjenesten, Inger-Helene Frøstrup, er overveldet over både interessen og oppmøte den første fredagen.

-Det er jo fantastisk, sier hun.

-Det var jo bare en liten idé som vi hadde, og så fikk jeg med meg noen av mine flotte medarbeidere på ideen og så bare spant det videre. Vi tenkte at dette må vi bare prøve, forteller hun.

STARTET MED EN LITEN IDÉ: -Det er fantastisk, sier avdelingsleder for Flyktningtjenesten, Inger-Helene Frøstrup, om oppmøte sist fredag.

-Folk er fantastiske

Solisten denne fredagen er Maryna Bovt som opprinnelig er fra Kharkiv.  Selv om hun kun har vært i Norge siden mai, og i Bamble siden juni, har hun lært seg imponerende godt norsk allerede.

-Naturen er fantastisk og folk er fantastiske. Alle er så snille med meg og jeg begynte å søke muligheter. Hva er det jeg kan gi tilbake, forteller hun på norsk.

Og det er ikke lite hun har rukket å involvere seg i på den korte tiden hun er her. Maryna som har en mastergrad i musikk fra Ukraina, har fått praksisplass på kulturskolen der hun arbeider som sangpedagog.

-I sommer jobbet jeg på Wrightergården, og nå jobber jeg på Parkbiografen i Skien.

EN SMAK AV UKRAINA: Det var dekket på med servietter i ukrainske farger for anledningen.

Mange musikere i Grenland

Men det er musikken som er viktigst for henne.

-For meg er det veldig interessant at det er så mange musikere her i Bamble, men også i Grenland. Jeg synger også i koret i Langesund Kirke – i Kor Koselig, og det er bare fantastisk, sier hun. De har 85 medlemmer i koret, både damer og herrer.

-Jeg liker samarbeid, og jeg er så glad for at Gjermund [Ulvang Hagen] ville spille med meg. Det var bare en idé jeg kom med, og jeg spurte om han kunne tenke seg å spille sangen med meg, forteller hun.

En av sangene ble nemlig gjort i samarbeid med Gjermund Ulvang Hagen som til dalig arbeider som programrådgiver i Flyktningtjenesten, men som også selv driver med musikk.

Her får du en smakebit av forestillinger

Bli kjent med andre kulturer

-Jeg tenker at det er veldig bra å vise kultur, kommunikasjonen mellom folk er viktig. Jeg liker å være ambassadør for Ukraina. Mat er kultur og musikk er kultur. Det passer fantastisk for vi har folk fra andre land også, og det er også interessant for meg å være med neste gang da det skal være syrisk mat, forteller Maryna.

MAT ER KULTUR: Her er en tradisjonell ukrainsk rødbetsuppe.

Nå håper også Flyktningtjenesten og Bamble Frivilligsentral på et godt oppmøte på fredag 10. mars. Da blir det mulig å smake mat fra Syria som man kan kjøpe i kaféen.

Kom og bli med

-Det er jo så gøy! Jeg håper at dette ikke bare blir en sånn engangsgreie, men det er jo opp til alle i kommunen å videreføre dette slik at man kommer til lunsj, og så skal vi prøve å få til litt underholdning, forteller avdelingslederen i Flyktningtjenesten.

-Har folk i kommunen ideer til underholdning så tips oss gjerne, for det er veldig fint å kunne bruke noen som bor i kommunen til å stå for underholdningen, avslutter Inger-Helene.

FLOTT GJENG: Denne gjengen sørget for deilig mat til de fremøtte.