Har du ikke stemt enda?

Sist oppdatert: 11. september 2023

Siste sjanse for å stemme ved kommunestyret- og fylkestingsvalget er i kveld innen kl. 20.00. Her får du en liten stemningsrapport fra alle kommunens valgkretser.

Hvis du ikke har rukket å stemme enda så har du fortsatt noen timer igjen. Her kan du avgi din stemme:

·         Rønholt skole

·         Rugtvedt skole – Gymsal

·         Herre skole - Gymsal

·         Skjærgårdshallen, Langesund

·         Stathelle bo- og servicesenter, Falkå,sveien 8

Rønholt kunne melde om stor pågang da valglokalene åpnet i dag kl. 12.00.

-Da var det kø her i nesten en halv time så det var litt hektisk, forteller stemmestyrets leder Magne Omland. Han har det formelle ansvaret for å lede valgavviklingen i valglokalet på Rønholt.

-Ellers har det gått veldig bra, så går det på samme måten resten av dagen så blir det veldig bra, sier han.

Selv om valglokalene har åpent frem til klokken 20, så er det etter at valglokalene er stengt at mye av jobben skal gjøres.

-Vi skal jo telle opp stemmene etterpå, og så skal vi tilbake til rådhuset og levere alt utstyret, stemmesedler og det som er, forklarer han.

Hver valgkrets skal nemlig først telle alle stemmene manuelt, og deretter blir stemmesedlene telt gjennom minst én gang til maskinelt.

-Det blir spennende. Jeg var jo med også for to år siden, så det blir veldig artig å se hvordan det går, avslutter han.

Rugtvedt har stemningen vært fin, og det har vært jevnt med folk hele tiden, melder stemmestyrets leder Steinar Riis.

-Ja visst er det spennende å vær med på dette, det er artig, sier han, selv om han er klar over at arbeidet vil vare utover kvelden.

-Vi er en fin gjeng her så det går veldig bra her, sier han og er klar på at de klare til å ta imot folk.

Herre hadde folk strømmet til valglokalene før åpningstid.

-Så de måtte vente litt, ellers har vi hatt en jevn flyt utover dagen, forteller stemmestyrets leder på Herre, Maria Linn Gunnarsdottir.

-I tillegg har vi hatt en 2. klasse på omvisning og opplæring her i dag, så det har vært veldig bra.

Oppfordringen fra stemmestyrets leder er klar.

-Kom og stem! Bruk muligheten, bruk retten din. Det er viktig, sier hun.

Stathelle har det vært en jevn strøm av folk helt siden åpningen klokken 12.00.

-Vi har fått rigget til et effektivt stemmelokale her. Systemene fungerer bra og folk er gode på å huske legitimasjon, så da flyter alt veldig fint, sier leder av stemmestyret Odd Runar Aslaksen.

I Langesund har også stemmegivningen gått knirkefritt.

-Vi har flinke medarbeidere på plass, som gir nødvendig informasjon, viser vei til avlukkene og veileder ved behov, forteller leder av stemmestyret Pål Sævik.

Til sammen i alle kretsene har 41 valgmedarbeidere vært i sving i løpet av valgedagene. Tusen takk til alle som har bidratt i dette viktige arbeidet.

Våre valgmedarbeidere står klare til å ta imot enda flere stemmer utover ettermiddagen og kvelden. Samtlige valglokaler er åpne til klokken 20.00. Velkommen - og godt valg!

Fra kl. 21.00 kan du følge valgresultatene fortløpende. Her kan du følge resultater for hele landet, for Bamble, og for den enkelte valgkrets. Du kan også sammenligne resultater fra tidligere valg.

TALL FOR HELE NORGE
(Her finner du valgresultater for kommunestyre- og fylkestingvalget.)

TALL FOR BAMBLE
(Her kommer valgresultatet for 2023 så snart det er klart.)

Resultater for de ulike valgkretsene i Bamble:

Herre

Langesund

Rugtvedt

Rønholt

Stathelle

Er du spent på det endelige valgresultatet? Da må du nok vente til i morgen kveld.

Valgresultatet skal opp til valgstyret for godkjenning i morgen kl. 19.00
(Dette gjelder for hele landet, ikke kun for Bamble.)