Her er årets pris- og stipendvinnere!

Sist oppdatert: 14. desember 2023

I kveld ble årets pris- og stipendvinnere i Bamble offentliggjort. For første gang ble også serviceprisen og gründerprisen delt ut. Vi gratulerer alle vinnerne!

Det var duket for en skikkelig festaften med mange spente gjester da pris- og stipendkomiteen sammen med Bamble kommune inviterte til årets prisutdeling på Skjærgården hotell i Langesund. Utdelingen av priser ble i år gjort i samarbeid med Bamble Idrettsråd og Bamble Næringsforening.

Gjestene ble overrasket av Grønn resept - demenskoret i Bamble, som hadde sin aller første offentlige opptreden. Det var også musikalske innslag med Tor Erling Naas kjent under artistnavnet Tor Ærlig.

Vi gratulerer alle vinnerne og takker for deres engasjement og strålende innsats!

Årets prisvinnere er:

Vinnerne av stipend mottar 10.000 kr, og et diplom.

Kulturstipend - Anette Abrahamsen - har gjort seg bemerket som en allsidig billedkunstner med utgangspunkt i den klassiske tradisjonene, og hun har vært aktiv i en årrekke. Vår kandidat oser av talent og jobber både med maleri, tegning og grafikk. Lokale medier har betegnet hennes portretter i olje og kull som helt fabelaktige.

Les juryens begrunnelse

Idrettsstipend - Simen Elias Slåtta - til tross for sin unge alder har mottageren markert seg som en av landets beste innen sin idrett. Han er et forbilde innen sin idrett og er beviset på at man kan representere Norge og konkurrere om VM-medaljer selv om han bor i «lille» Bamble.

Les juryens begrunnelse

Bamble Idrettsråd delte ut to idrettsstipender:

Mia Martine Mustad - er en langrennsløper på 15 år som er i ferd med å etablere seg blant de beste skiløperne i landet i sin aldersklasse. Kommende sesong har hun planer om å fortsette den fine utviklingen og vise at løpere fra Stathelle Ski kan hevde seg på nasjonalt nivå i vinteridrett.

Mia Sanderød Wold - er et håndballtalent som kan nå så langt hun ønsker. Hun meldte overgang fra Bamble HK til Larvik Turn/Larvik HK før sesongen 2022/23 og taklet steget fra 3.div til 1.div veldig bra, og har utviklet seg videre. Denne sesongen (23/24) er hun tatt opp i elitestallen til Larvik HK, og fikk sin debut for laget i NM kamp.

Barne- og ungdomsprisen - Hans Erik Andersen - har vært en meget synlig motivator, støttespiller og omsorgsperson, samt igangsetter av flere nye initiativ og prosjekt som inspirerer og engasjerer det lokale barne- og ungdomsmiljøet. Prisvinneren har vært en kjent og trygg skikkelse for ungdom i Bamble i over 20 år.

Les juryens begrunnelse

Byggeskikkprisen - Heidi Bakkerud og Kjell Vidar Kløvsgård - Årets pris tildeles et hus på en slektsgård med lange tradisjoner innen skogbruk. Det spesielle med huset er at det i sin helhet er oppført av norsk kjerneved i tradisjonell lafteteknikk. Huset spiller på lag med naturen og årstidene ved at det er delt inn i ulike soner.

Les juryens begrunnelse

Frivillighetsprisen - Elisabeth Andrea Stormoen – er en ekte ildsjel. Prismottageren har en finger med i spillet i det meste som skjer av frivillighet i sitt lokalsamfunn. Ingen jobb er for liten eller for stor. Hun skaper trivsel og livskvalitet for andre og bidrar i høyeste grad til et rikere og aktivt lokalsamfunn.

Les juryens begrunnelse

Kulturpris - Kim Schack Petersen - er en mann som vier all sin fritid til å sette Langesund Musikk- og Festivalby på kartet. Han var med på å utvikle Wrightegaarden fra en liten lokal konsertscene til å bli en av de mest anerkjente konsertarenaene i landet. Vår kulturprisvinner har en suveren nese for god, og ikke minst variert, musikk.

Nye priser:

Bamble Næringsforening har i samarbeid med Sparebankstiftelsen Skagerrak, Proventia og Amedia Salg Agder og Telemark for aller første gang delt ut to priser i Bamble. Én servicepris og én gründerpris.

Mange ble nominert til serviceprisen og det stod til slutt mellom 10 finalister. Etter en spennende og intens sisteuke ble det av publikum kåret én vinner i hver kategori.

Serviceprisen - brødrene Moum og Intersport på Brotorvet - De som har vunnet denne prisen utmerker seg spesielt på god service og inkludering. De blir kalt kongene av service. De tar seg tid til å snakke med kundene og strekker seg langt for å hjelpe folk med å finne det de trenger. De kjører, henter og bringer utstyr ut til folk.

Les juryens begrunnelse

Gründerprisen hadde ca. 30 nominasjoner og mange gode kandidater.

Gründerprisen - Stian Garstad SG Handel og Måjohamat på Feset – har et brennende hjerte for lokalsamfunnet sitt, en urokkelig tro på det han gjør og stor gjennomføringsvilje - han har en evne til å skape arbeidsplasser og et miljø utenfor etablert sentrum.

Bildedryss fra prisutdelingen